Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10201/45276

Title: Perfil del alumnado universitario de Educación Infantil. Un estudio descriptivo desde los inicios del Espacio Europeo de Educación Superior hasta los Estudios de Grado (2006-2010)
Other Titles: Early childhood education student profile. A descriptive research study from the beginning of the european space for higher education until the introduction of degree-modality studies (2006-2010)
Issue Date: 17-Jan-2011
Publisher: Universidad de Murcia. Servicio de Publicaciones
Citation: Revista de Investigación Educativa, V. 29, N. 1, 2011
ISSN: 0212-4068
1989-9106
Keywords: Childhood education
Educational innovation
Implicit beliefs
Skills
Competences
Educación infantil
Innovación educativa
Ideas implícitas
Competencias
Abstract: Pre-primary education has undergone a significant development in Spain, where debates and administrative, educational and legislative changes have taken place. University degrees are also undergoing a process of renewal, mainly through the European convergence process, which has stimulated the development of innovation projects and the design of undergraduate studies. The aim of this study is to describe the initial profile and skills of students upon entering the University of Malaga (Spain) to study the degree of Early Childhood Education. To this end, first-year students answered surveys with questions on their expectations, skills, experience and motivation for university and Early Childhood Education as a degree and a profession. These surveys were administered in four consecutive academic years. We also explored the generational differences on the basis of the year of entry.
Educación Infantil ha experimentado un importante desarrollo en España con debates y cambios legislativos, administrativos y educativos. Asimismo, el proceso de Convergencia Europea ha estimulado procesos de renovación de la titulación universitaria, el desarrollo de proyectos de innovación y el diseño de estudios de Grado. El objetivo de este trabajo es conocer el perfil y competencias iniciales de los estudiantes que acceden a la Universidad de Málaga por la titulación de Educación Infantil. Para ello, se encuestó, durante cuatro cursos académicos consecutivos, al alumnado de primer curso sobre su procedencia educativa, su experiencia y motivación por la Universidad, por la Educación Infantil como carrera y como profesión, y sus competencias instrumentales de acceso. Se exploraron posibles diferencias en función del año de acceso. 
Primary author: Fernández-Molina, Milagros
González, Victoria
del Molino, Gemma
URI: http://hdl.handle.net/10201/45276
Document type: info:eu-repo/semantics/article
Number of pages / Extensions: 18
Rights: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:Vol.29, Nº 1 (2011)



Items in Digitum are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.