Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10201/45225

Title: Las competencias académicas previas y el apoyo familiar en la transición a la universidad
Other Titles: Las competencias académicas previas y el apoyo familiar en la transición a la universidad
Issue Date: 1-Jul-2003
Keywords: Transition towards university
Access to university
Motivation and achievement in university studies
Transición a la universidad
Acceso a la universidad
Motivación
Logro en los estudios universitarios
Abstract: This research tries to present an approach towards students’ comprehension at the beginni of their university lives. The characteristics of integration and success in their transition are analysed through a survey with a sampling of 1.382 students who entered the University of Barcelona attending different courses and degrees in the academic years 1998 and 1999. Taking into account the variables related to the academic and familiar contexts, that is to say, the students’ background and the affective and effective support of their environment, it is evident that the students’ previous academic experience is essential to solve their transition towards university satisfactorily as well as their family support not only to meet their achievement expectancies but also as a way towards motivation regarding their university studies.
Este estudio trata de acercarnos a la comprensión del estudiante en el inicio de la vida universitaria. Se analizan las características de la integración y del éxito en su transición en una muestra de 1.382 estudiantes que accedieron a distintas titulaciones de la Universidad de Barcelona, los cursos 1998 y 1999, a través del método de la encuesta. Teniendo en cuenta variables relativas a los contextos académico y familiar, en el sentido del bagaje previo del alumno y del soporte afectivo y efectivo de su entorno próximo; se pone de manifiesto el importante aporte que constituye la experiencia académica previa del alumno para resolver satisfactoriamente su transición a la universidad, así como el valor del apoyo familiar tanto para las expectativas de logro como para la motivación ante los estudios universitarios.
Primary author: Figuera, Pilar
Dorio, Inma
Forner, Ángel
URI: http://hdl.handle.net/10201/45225
Document type: info:eu-repo/semantics/article
Number of pages / Extensions: 349-369
Rights: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:Vol.21, Nº 2 (2003)



Items in Digitum are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.