Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10201/45224

Title: Estudio transcultural de los enfoques de aprendizaje en Educación Superior
Other Titles: Estudio transcultural de los enfoques de aprendizaje en Educación Superior
Issue Date: 1-Jul-2003
Keywords: Models of teaching
Models of evaluation
Motivation
Learning strategies
Learning approaches
Cross-cultural study
Modelos de enseñanza
Modelos de evaluación
Motivación
Estrategias de aprendizaje
Enfoques de aprendizaje
Estudio transcultural
Abstract: This work takes place in the general lines of the approaches on the academic study defended by Marton and Säljö (1976a, b), Entwistle and Ramsden (1983) or Biggs (1978, 1979, 1987a). Following Biggs (1987) offers we investigate in the trend of the university students towards a learning approach, to see if proper forms exist attending to two variables: cultural model and model of teaching-evaluation. We obtain two fundamental conclusions: it appears that the cultural model is determining the process of teaching-learning; and, it exist a relation between the model of teaching-evaluation and the approach adopted by the student.
Este trabajo se sitúa en las líneas generales de los planteamientos sobre el estudio académico defendidos por Maton y Säljö (1976a, b), Entwistle y Ramsden (1983) o Biggs (1978, 1979, 1987a). Siguiendo las propuestas de Biggs (1987) se indaga en la tendencia de los alumnos universitarios hacia un enfoque de aprendizaje, para posteriormente ver si existen formas propias atendiendo a dos variables: modelo cultural y modelo de enseñanza-evaluación. Se obtienen dos conclusiones fundamentales: por un lado, se muestra que el modelo cultural está determinando el proceso de enseñanza-aprendizaje; y por otro lado, existe una coherencia entre el modelo de enseñanza-evaluación y el enfoque adoptado por el estudiante. 
Primary author: Buendía Eisman, Leonor
Olmedo Moreno, Eva María
URI: http://hdl.handle.net/10201/45224
Document type: info:eu-repo/semantics/article
Number of pages / Extensions: 371-386
Rights: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:Vol.21, Nº 2 (2003)



Items in Digitum are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.