Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10201/45167

Title: Experiencia educativa sobre la comprensión de emociones y creencias en alumnado con trastornos del espectro autista
Other Titles: Educational experience on the understanding of emotions and beliefs of students with autism spectrum disorder
Issue Date: 1-Jan-2010
Publisher: Universidad de Murcia. Servicio de Publicaciones
Citation: Revista de investigación Educativa, volumen 28, número 1, 2010
ISSN: 0212-4068
Keywords: Autism spectrum disorder
Emotion understanding
Belief
Social skill
Instruction
Instructional materials
Evaluation
Trastorno del espectro autista
Comprensión de emociones
Creencias
Habilidad social
Enseñanza
Materiales didácticos
Evaluación
Abstract: This study reports the effect of an educational intervention based on the understanding of emotions and beliefs in students with autism spectrum disorder (ASD). The research was conducted on seven pupils of Primary Education and five of Secondary Education. A unique group, pre-test and post-test, design was employed. To collect information, didactic materials were elaborated. For the assessment of effect of this teaching on the social daily skills, interviews with teachers were administered. The results showed statistically significant differences between levels of understanding of emotions and beliefs before and after the educational intervention and interviews we report positive effects in daily social skills. These results suggest that the process of educational intervention carried out on the basis of the education of the understanding of emotions and beliefs can produce positive effects in the social skills.
En este estudio se muestra el efecto de una intervención educativa basada en la comprensión de emociones y creencias en alumnado con trastornos del espectro autista (TEA). La investigación se realizó con siete alumnos de Educación Primaria y cinco de Educación Secundaria. Se aplicó un diseño de grupo único con pretest-postest donde, para la obtención de datos, se elaboraron materiales didácticos. Para la valoración de los efectos de esta enseñanza sobre las habilidades sociales cotidianas, se administraron entrevistas a los docentes. Los resultados de los análisis estadísticos contrastan diferencias estadísticamente significativas entre los niveles de comprensión de emociones y creencias antes y después del proceso de intervención, y las entrevistas nos informan de cambios positivos en las habilidades sociales cotidianas. Estos resultados, sugieren que el proceso de intervención educativa seguido en base a la enseñanza de la comprensión de emociones y creencias puede producir efectos positivos en las habilidades sociales.
Primary author: Lozano Martínez, Josefina
Alcaraz García, Salvador
Colás Bravo, Pilar
URI: http://hdl.handle.net/10201/45167
Document type: info:eu-repo/semantics/article
Number of pages / Extensions: 14
Rights: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:Vol.28, Nº 1 (2010)



Items in Digitum are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.