Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10201/45116

Title: Docentes e investigadoras en las universidades españolas: Visibilizando techos de cristal
Other Titles: Docentes e investigadoras en las universidades españolas: Visibilizando techos de cristal
Issue Date: 1-Jan-2007
Keywords: Glass ending
Gender barriers in the university
Techos de cristal
Barreras de género en la universidad
Abstract: We will begin by defining the "glass ceiling", the subtle "invisible" barriers that make it difficult for the promotion of women to positions of power. I outlined some historial notes showing the presence of woman in the origins of Science, and the presence of impediments and prohibitions that she suffered for thousands of years. Discrimination continued with the creation of the University, the footprints of which can still be seen.Next we will take a look at the main body of our work: the present data, both quantitative an qualitative graphically show that the majority of students in universities are women, but have very little presence in the positions of power. We will conclude by showing some strategies of intervention in orden to break the glass ceiling that impedes, or prevents, the professional promotion of women.
Partimos de la definición de techos de cristal como las barreras "invisibles", sutiles, que dificultan la promoción de las mujeres y la ocupación de puestos de poder, en cualquier ámbito laboral remunerado. Esbozamos un recorrido histórico, mostrando la presencia milenaria de las mujeres en todas las áreas del saber desde sus propios orígenes, aunque no sin grandes impedimentos y prohibiciones. Tradición discriminatoria que se continúa con la creación de la Universidad, que aún hoy sigue arrastrando estas ancestrales secuelas. Mostraremos a continuación lo que realmente es el cuerpo principal de nuestro trabajo, los datos actuales --tanto cuantitativos como cualitativos-- que describen gráficamente la mayoritaria presencia femenina en nuestra universidades, pero su escasa presencia en los espacios de poder. Concluiremos mostrando algunas estrategias de intervención para romper los techos de cristal que impiden, o ralentizan, la promoción profesional de las mujeres.
Primary author: Guil Bozal, Ana
URI: http://hdl.handle.net/10201/45116
Document type: info:eu-repo/semantics/article
Number of pages / Extensions: 111-131
Rights: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:Vol.25, Nº 1 (2007)



Items in Digitum are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.