Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10201/45053

Title: Estudio de las características que percibe el profesorado en alumnos con alta capacidad intelectual
Issue Date: 1-Jan-2003
Citation: Revista de Investigación Educativa, 2003, Vol. 21, n.º 1
ISSN: 0212-4068
Keywords: Gifted
Identify
Special educational needs
Primary schools
Superdotado
Identificación
Necesidades educativas especiales
Educación primaria
Abstract: This study tries to take attention to the high number of active teachers who have received little training about the special educational needs the intellectual giftedness students have. This research aims to know the foundations teachers use to consider that a student has high intellectual abilities. A questionnaire of 55 clossed-answer items was used to gather information. The sample is composed of 188 tutors (teachers) of grades 5th and 6th who belong to state and Private Primary Schools in Asturias (Spain). Results show that teachers not always follow the most appropiate theoretical bases according to identify gifted students and to teach them accordingly.
El centro de interés de este estudio lo constituye el elevado número de profesores en ejercicio que apenas han tenido formación en lo concerniente a las necesidades educativas especiales asociadas a la sobredotación intelectual. Esta investigación pretende conocer los supuestos que utilizan los docentes para considerar si un estudiante tiene altas capacidades. El instrumento que se utiliza para recoger la información es un cuestionario compuesto por 55 ítems de respuesta cerrada. La muestra está constituida por 188 tutores de 5º y 6º de Educación Primaria de los distintos tipos de Centros (públicos, concertados y privados) del Principado de Asturias.El análisis de los datos indica que no siempre los profesores parten de los supuestos considerados teóricamente más apropiados para identificar y orientar la intervención psicoeducativa de los alumnos superdotados.
Primary author: Peña del Agua, Ana Mª
Martínez, Raquel-Amaya
Velázquez, Ana Esther
Barriales, Mª del Rosario
López, Lydia
URI: http://hdl.handle.net/10201/45053
Document type: info:eu-repo/semantics/article
Number of pages / Extensions: 271-289
Rights: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:Vol.21, Nº 1 (2003)



Items in Digitum are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.