Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10201/44938

Title: Estudio de las respuestas socioeducativas ofrecidas a los inmigrantes en la Región de Murcia
Other Titles: Historical and educational overviw of Spain under the Franco Regime. Influences and impact of life testimonies of senior citizens
Issue Date: 25-Jun-2010
Keywords: Immigration
Welfare
Social work
Social education
Inmigración
Asistencia
Trabajo social
Educación social
Abstract: This paper presents research conducted over four years in the Murcia Region, from the Faculty of Education, sponsored by the State Administration. It studied, through participant observation, questionnaire and semistructured interviews, the kind of answers that were given to professionals working with immigrants, mainly social workers and social workers, to the diverse needs of these, identifying the various resources and services administration at the service of immigrants and valued characteristics, types, different levels and methods of the different actions of these professionals. It has been shown that responses remain largely welfare, ignoring the possibilities of educational work, and this both in the actions of social workers and social educators.
En el presente artículo se presenta una investigación realizada durante cuatro años en la Región de Murcia, desde la facultad de Educación, auspiciada por la Administración Estatal. En ella se estudió, mediante observación participante, cuestionario y entrevistas semiestructuradas, el tipo de respuestas que estaban dando los profesionales que trabajan con personas inmigrantes, fundamentalmente trabajadores sociales y educadores sociales, a las diversas necesidades de éstos, identificando los diferentes recursos y servicios que la Administración pone al servicio de los inmigrantes y valorado las características, los tipos, los diferen­tes niveles y la metodología de las diversas actuaciones de esos profesionales. Se ha podido constatar que las respuestas siguen siendo fundamentalmente asistenciales, ignorando las posibilidades del trabajo educativo, y ello tanto en las acciones de trabajadores sociales como de educadores sociales.
Primary author: Escarbajal Frutos, Andrés
URI: http://hdl.handle.net/10201/44938
Document type: info:eu-repo/semantics/article
Number of pages / Extensions: 157-170
Rights: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:Vol.28, Nº 1 (2010)



Items in Digitum are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.