Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10201/44936

Title: La valoración de la importancia de las competencias transversales: comparación de su percepción al inicio y final de curso en alumnos de psicología
Other Titles: The valuation of the importance of the transverse competencies: comparison of their vision from beginning to final of course in psychology students.
Issue Date: 25-Jun-2010
Keywords: Generic competitions
Learning
Methodology ECTS
Satisfaction
Competencias genéricas
Aprendizaje
Metodología ECTS
Satisfacción
Abstract: A learning based on competencies consists on acquisition some competencies that help to the student about scientific and technical knowledge, for to apply them in different contexts and to integrate them with its own attitudes for to be able to act in a professional way. The objective of this investigation is to know the opinion of the students on the learning based on competencies and with methodology ECTS and to compare the level of importance of the generic competencies. The sample is composed by 63 students of 3º of psychology. Two questionnaires Likert type scale has been applied to the beginning and the end of the course. The results show positive elements of this methodology, the students has been active element about their learning and satisfaction with the knowledge and abilities; but they also point out elements that should be improved, for example the work overload. There have been significant differences in function of time, but there haven’t been about gender. It concludes with some suggestions to improve the educational quality.
Un aprendizaje basado en competencias consiste en desarrollar unas competencias que capacite al estudiante acerca de conocimientos científicos y técnicos, de aplicarlos en distintos contextos e integrarlos con sus propias actitudes para poder actuar de forma profesional. El objetivo de esta investigación es conocer la opinión de los alumnos sobre el aprendizaje basado en competencias y con metodología ECTS y comparar el nivel de importancia de las competencias genéricas. La muestra está compuesta por 63 alumnos de 3º de psicología. Se han aplicado dos cuestionarios tipo Likert al inicio y al final del curso. Los resultados indican elementos positivos de esta metodología , como considerarse parte activa del aprendizaje y satisfacción con los conocimientos, habilidades y destrezas conseguidas; pero también señalan elementos que deben ser mejorados, como por ejemplo la sobrecarga de trabajo. Se han encontrado diferencias significativas en función del tiempo, pero en función de la variable sexo. Se concluye con unas sugerencias para mejorar la calidad docente.
Primary author: Alonso Martín, Pilar
URI: http://hdl.handle.net/10201/44936
Document type: info:eu-repo/semantics/article
Number of pages / Extensions: 119-140
Rights: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:Vol.28, Nº 1 (2010)



Items in Digitum are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.