Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10201/44699

Title: Concepciones previas de los estudiantes de Grado en Educación Primaria sobre la competencia digital de los escolares
Other Titles: Initial Conceptions of Primary Education Degree Students about the Digital Competence of Schoolchildren
Issue Date: 2015
Publisher: Universidad de Murcia
ISSN: 1699-2105
Related subjects: 37 - Educación. Enseñanza. Formación. Tiempo libre
Keywords: Educación
Abstract: La presente investigación tiene por objetivo estudiar las concepciones sobre las que parte los estudiantes de Grado en Educación Primaria sobre la competencia digital a lograr por su futuro alumnado. En la actualidad existen diversos autores que abogan por un desarrollo del constructo de la competencia digital basado en la multialfabetización. Por ello, a fin de recoger las diferentes creencias que subyacen al término se procedió a la construcción de una escala así como al análisis de sus propiedades psicométricas. Las 8 dimensiones que recoge el instrumento incluyen ítems relacionados con lo informacional, lo comunicacional, lo audiovisual, lo tecnológico, la ciudadanía digital, lo cognitivo, lo cultural y lo socioactitudinal. Los resultados evidencian una concepción multidimensional del constructo. Asimismo, se observan diferencias significativas entre los sujetos que han cursado la asignatura relacionada con las tecnologías aplicadas a la educación en los estudios de Grado, respecto a los que no la han cursado.
Abstract: The present piece of research aims to study the initial conceptions of Primary Education Degree students about the digital competence that their future students need to achieve. Currently, there are several authors who advocate for a development of the digital competence based on multiliteracy. Therefore, in order to collect the different beliefs that underlie the term, a scale was designed together with the analysis of its psychometric properties. The instrument collects items related to informational, communicational, audiovisual, technological, digital citizenship, cognitive, cultural, and socio-attitudinaldimensions. The results show a multidimensional conception of the construct. Significant differences arise between students who have taken during their degree subjects related to the application of technologies to education and those who have not.
Primary author: Gutiérr ez-Cabello, Aingeru
Losada, Daniel
Correa, José Miguel
URI: http://hdl.handle.net/10201/44699
Document type: info:eu-repo/semantics/article
Number of pages / Extensions: 24.
Rights: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:Vol. 33, Nº 1 (2015)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Concepciones previas de.pdf708,22 kBAdobe PDFView/Open


Items in Digitum are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.