Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10201/44447

Title: Valoración de las TIC por los estudiantes universitarios y su relación con los enfoques de aprendizaje
Other Titles: Students´ assessment of ict and approaches to learning
Issue Date: 6-Jun-2013
Keywords: Approaches to learning
Learning profile
ITC
Didactic website
Enfoques de aprendizaje
Perfil de aprendizaje
TIC
Web didáctica
Abstract: The changes introduced in the European Higher Education Area (EHEA) demand new conceptualisations of teaching and learning, as well as of the different teaching resources required. One of these resources is Information and Communication Technologies (ICT), the use of which in university classrooms is bringing along a change in mentality among teachers and students. This paper presents two studies. The first one examines the learning profile of 443 undergraduate students of different branches of knowledge according to their perception of the use of ICTs in class. In the second study 365 social sciences and law students participated in a teaching-learning innovative experience in which ICT and didactic websites were used. The results showed that a positive assessment of ICT is related to deep approaches to learning of students, and that ICT-mediated learning is positively rated by students.
Los cambios que el Espacio Europeo de Educación Superior ha introducido en las Universidades implica nuevas concepciones en la enseñanza y el aprendizaje, así como nuevos recursos docentes. Uno de estos recursos son las TIC (Tecnologías de la Información y Comunicación), cuya inclusión en las aulas universitarias está requiriendo un cambio de mentalidad tanto en el profesorado como en estudiantes.La investigación que se presentamos consta de dos estudios. En el primero se analiza el perfil de aprendizaje de 443 estudiantes universitarios, de las cinco ramas de conocimiento, en función de la consideración sobre el uso que hacen de las TIC en el aula. En el segundo de los estudios, en el que han participado 365 estudiantes de la rama de ciencias sociales y jurídicas, se ha llevado a cabo una experiencia de innovación en enseñanza-aprendizaje mediada por TIC con Webs Didácticas.Los resultados obtenidos permiten establecer que una valoración positiva de las TIC se relaciona positivamente con un enfoque profundo de aprendizaje, y que las experiencias de aprendizaje mediadas por TIC son valoradas positivamente por parte de los estudiantes. 
Primary author: Maquilón Sánchez, Javier Jerónimo
Mirete Ruiz, Ana Belén
García Sánchez, Francisco Alberto
Hernández Pina, Fuensanta
URI: http://hdl.handle.net/10201/44447
Document type: info:eu-repo/semantics/article
Number of pages / Extensions: 554
Rights: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:Vol.31, Nº 2 (2013)



Items in Digitum are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.