Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10201/44432

Title: La participación de las familias en los centros escolares de Educación Primaria
Other Titles: Family involvement in Primary Education
Issue Date: 6-Jun-2013
Keywords: Family involvement
Models
Schools
Primary school
Participación
Familia
Centros educativos
Educación primaria
Abstract: The aim of this research study was to analyse parents´ involvement in primary schools and the reasons and conceptions that may foster such involvement. The models of Epstein and Vogels served as a theoretical and methodological basis in this study. The sample comprised 110 families with primary school pupils. The population was made up of 41,799 families from Seville, Spain. The confidence level was set at 95% and sampling error was ± 10. An ad hoc questionnaire based on the theoretical models of Epstein and Vogels was developed for data collection. The results showed that parents preferred certain collaboration options. Some conceptions and motivations combined, thus showing different levels of involvement in and commitment to education.
El objetivo de esta investigación es conocer la respuesta de los padres a la oferta de participación que realizan los centros de Educación Primaria, así como los motivos y concepciones que promueven la colaboración de las familias con la oferta que reciben. Los modelos teóricos de Epstein y Vogels sirven de fundamento teórico y metodológico para el desarrollo de este estudio. La muestra asciende a 110 familias de alumnos de primaria y representa a una población 41.799 familias sevillanas. Para la recogida de datos se elabora un cuestionario ad hoc basado en la conjunción de los modelos teóricos de Vogels y Epstein. Los resultados muestran las preferencias por unas determinadas opciones de colaboración, así como la coexistencia de concepciones y motivaciones que representan distintos niveles de implicación y compromiso con la educación.
Primary author: Colás Bravo, Pilar Sara
Contreras, José Antonio
URI: http://hdl.handle.net/10201/44432
Document type: info:eu-repo/semantics/article
Number of pages / Extensions: 499
Rights: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:Vol.31, Nº 2 (2013)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
La participacion de las familias en los centros escolares de Educacion Primaria.pdf697,7 kBAdobe PDFView/Open


Items in Digitum are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.