Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10201/44431

Title: Los profesores ante la educación intercultural: el desafío de la formación sobre el terreno
Other Titles: Teachers facing intercultural education: the challenge of in situ training programs
Issue Date: 6-Jun-2013
Keywords: Formación del profesorado
Educación intercultural
Percepción de los profesores
Desafíos de futuro
Teacher training
Intercultural education
Teachers' perception
Future challenges
Abstract: La pluralidad que supone la presencia en las aulas del alumnado inmigrante reclama una respuesta apropiada por parte del sistema educativo. En este artículo se analiza la percepción del profesorado de Educación Infantil y Primaria sobre sus necesidades de formación en Educación Intercultural. Se trata de un estudio descriptivo de encuesta con una muestra de 368 docentes de Educación Infantil y Primaria de Galicia. Los resultados mostraron que este colectivo ve necesario incluir la Educación Intercultural en la formación del profesorado. También se constató que la edad y la experiencia profesional influyeron significativamente en las valoraciones de los docentes. La etapa en la que se imparte docencia, la titulación académica y la interacción con el alumnado inmigrante no tuvieron una valoración significativa en la opinión del colectivo docente.
The diversity of students in today's classrooms because of immigration demands a suitable response on behalf of education systems. This study analyzed Pre-school and Primary Education teachers´ perception of their training needs for Intercultural Education using a descriptive survey design. The sample comprised 368 Pre-school and Primary Education teachers in Galicia, Spain. The results showed that participants regarded as necessary the introduction of Intercultural Education in teacher training. Age and professional experience played a significant role in teachers´ opinions, while school year, teachers´ qualifications, and interaction with immigrant students did not have an impact on teachers' opinion.
Primary author: Cernadas Ríos, Francisco Xabier
Santos Rego, Miguel Angel
Lorenzo Moledo, María del Mar
URI: http://hdl.handle.net/10201/44431
Document type: info:eu-repo/semantics/article
Number of pages / Extensions: 570
Rights: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:Vol.31, Nº 2 (2013)



Items in Digitum are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.