Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10201/44382

Title: Análisis de los obstáculos y barreras para el cambio y la innovación en colaboración en los centros de secundaria: un estudio de caso
Other Titles: Analysis of obstacles and barriers to change and Innovation in collaboration in secondary schools: a case study
Issue Date: 12-Jun-2014
Publisher: Universidad de Murcia. Servicio de Publicaciones
Citation: Revista de Investigación Educativa, V. 32, N. 2, 2014
ISSN: 0212-4068
1989-9106
Keywords: Innovación
Trabajo en equipo
Desarrollo comunitario
Participación del profesor
Innovation
Working group
Community
Teacher participation
Abstract: Este estudio pretende indagar en los dilemas y controversias de un centro de secundaria que influyen en el desarrollo de procesos de planificación y gestión a partir de un trabajo colaborativo que propicie el progreso y la mejora. Para ello se han utilizado técnicas biográfico-narrativas en tres momentos: entrevistas individuales y grupales y observaciones de reuniones, grabaciones de sesiones de un Programa de Formación y discusión de temas a debate y entrevistas individuales finales a miembros observadores inmersos en el proceso del estudio. En este estudio han participado profesores, alumnos, orientador, equipo directivo, coordinador del grupo de trabajo así como alumno en prácticas durante un curso escolar. Los resultados muestran datos respecto a una variedad de conflictos y dilemas de índole contextual y estratégica que impiden el establecimiento de un trabajo colaborativo en el centro que potencie una filosofía de trabajo basada en la equidad y el aprendizaje para todos.
The aim of this study is to analyze the issues and controversies that arise in a secondary school that affect the development of planning and management procedures based on cooperation, aiming to progress and improvement. The methodology of the study consists of biographical and narrative techniques applied in three phases: individual and group interviews, analysis of meetings, recordings from sessions of a Training Program and discussions of several topics; and final individual interviews to monitoring members involved in the analysis. The study includes the participation of teachers, students, the school counselor, the executive board, the coordinator of the working group and a student who was working in the school as part of an internship during the academic year. The results show several issues and conflicts of a contextual and strategic nature that prevent the development of cooperative work with a philosophy based on equity and general development.
Primary author: Hernández de la Torre, Elena
Medina Herasme, Raulina
URI: http://hdl.handle.net/10201/44382
Document type: info:eu-repo/semantics/article
Number of pages / Extensions: 14
Rights: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:Vol.32, Nº 2 (2014)



Items in Digitum are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.