Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10201/44374

Title: Profesor y alumnado conectados en una red pública compartida
Other Titles: Teacher and students in an online network
Issue Date: 12-Jun-2014
Publisher: Universidad de Murcia. Servicio de Publicaciones
Citation: Revista de Investigación Educativa, V. 32, N. 2, 2014
ISSN: 0212-4068
1989-9106
Keywords: Independent learning
Education for citizenship
Tools web 2.0
Social networks
Aprendizaje autónomo
Educación para la ciudadanía
Herramientas web 2.0
Redes sociales
Abstract: This paper discusses how ICT and digital media can promote involvement in civil society, with teachers being the vehicle for these educational and learning processes. Through a qualitative approach focused on a case study of a secondary school classroom, it shows to what extent the use of Web 2.0 tools encourage the building of citizenship. The most significant results show a break with "traditional" teaching through a complex network system, including active and connected uses of Facebook, Twitter and Google Plus to promote the learning of citizenship through a teaching method aimed at exercising autonomous behaviour where digital and social capacities are deeply intertwined. To conclude, citizen involvement and peer to peer cooperation, as well as the development of both capacities, promote an active-style citizenship.  
El presente trabajo analiza el modo en el que el uso de las TIC y medios digitales impulsan la creación de participación ciudadana en el aula; siendo el profesor el vehículo que guía estos procesos de enseñanza y aprendizaje. La metodología utilizada es de corte cualitativo, concretamente una investigación con Estudio de Caso en un aula de secundaria, en la que se ha indagado en qué medida el uso de las herramientas web 2.0 incentivan la construcción de ciudadanía. Como resultados destacan una ruptura con el estilo docente «tradicional», creándose una Red de redes donde usa Facebook, Twitter, Google Plus de manera activa e interconexionada entre sí, potenciando una formación en y para la ciudadanía a través de un propuesta didáctica para el ejercicio de la autonomía, donde la competencia digital y la competencia social y ciudadana están íntimamente interrelacionadas. En conclusión, la participación democrática y la colaboración entre iguales, unido al desarrollo de ambas competencias, fomentan un estilo de ciudadanía activa.
Primary author: García Gómez, Teresa
Carmona Fernández, Juan José
URI: http://hdl.handle.net/10201/44374
Document type: info:eu-repo/semantics/article
Number of pages / Extensions: 16
Rights: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:Vol.32, Nº 2 (2014)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Profesor y alumnado conectados en una red publica compartida.pdf865,79 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in Digitum are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.