Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10201/44341

Title: El ocio y los enfoques de aprendizaje en estudiantes universitarios
Other Titles: Leisure and approaches to learning in nursing students Abstract
Issue Date: 1-Dec-2011
Keywords: Estudiantes de enfermería
Tiempo libre
Actividades de ocio
Enfoques de aprendizaje
Nursing students
Free time
Leisure activities
Approaches to learning
Abstract: Se analiza la relación establecida entre percepción de tiempo libre y ocio y enfoques de aprendizaje en estudiantes universitarios. Para ello se realiza una investigación por encuesta en la que participan 210 alumnos de la Escuela de Ciencias de la Salud de la Universidad de León. La hipótesis de partida es que los estudiantes que presentan un enfoque de aprendizaje predominantemente profundo percibirán disponer de menos tiempo de ocio que aquellos que presentan un enfoque más superficial, debido al carácter competidor de ambas actividades. Para recoger la información se ha utilizado la encuesta Tiempo Libre y Ocio (ETLO) y el cuestionario sobre Procesos de Estudio en su versión reducida de dos factores (R-CPE-2F). Los resultados avalan las hipótesis propuestas, encontrándose también diferencias tanto en la utilización del tiempo libre como los enfoques de aprendizaje en función del género. Se discuten los resultados y se señalan orientaciones para la aplicación práctica.
In the present study the relationship between perception of free time and leisure and approaches to learning of university students was analyzed. A survey was carried out in which 210 students of Nursing Studies of the University of León (Spain) took part. The starting hypothesis was that students who predominantly use a deep approach would believe to have less leisure time than those with a more superficial approach, due to the competitive nature of both activities. We used the Free Time and Leisure survey (ETLO in Spanish) and the limited version of two factors (R-CPE-2F) of the Processes of Study questionnaire to collect data. The results supported the proposed hypothesis; there were gender differences both in the use of free time and in approaches to learning. The results are discussed in this article and guidelines are given for practical application.
Primary author: López Alonso, Ana Isabel
López-Aguado, Mercedes
González-Millán, Ismael
Fernández Martínez, María Elena
URI: http://hdl.handle.net/10201/44341
Document type: info:eu-repo/semantics/article
Number of pages / Extensions: 53-70
Rights: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:Vol.30, Nº 1 (2012)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
El ocio y los enfoques de aprendizaje en estudiantes universitarios.pdf873,4 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in Digitum are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.