Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10201/41712

Title: A las ciudades se las conoce como a las personas, en el andar. Orígenes de la instalación sonora en el espacio público en el marco del urbanismo y la sociología de los años 60
Other Titles: Cities, like people, can be recognized by their walk. Origins of urban sound installations in the frame of urbanism and sociology of the 1960’s
Issue Date: 2012
Publisher: Murcia: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia
ISSN: 1889-979X
1989-8452
Related subjects: 7 Bellas artes
Keywords: Ciudades
Instalación sonora
Cities
Sound installation
Abstract: El presente trabajo muestra una parte de la investigación doctoral Creación, sonido y ciudad. Un contexto para la instalación sonora en el espacio público (2010) desarrollada por la autora en la Universidad Complutense de Madrid. El artículo presenta un marco de estudio para la instalación sonora a partir de diferentes posturas adoptadas con relación a la ciudad por creadores y teóricos del ámbito urbano. Se aborda el interés por la temporalidad que tuvo lugar a mediados del siglo XX tanto en el ámbito artístico (Internacional Situacionista, Happenings) como en el urbanístico-sociológico (Kevin Lynch, Henri Lefebvre) y que coincide además con el arranque de la instalación sonora en el espacio público por parte de Max Neuhaus.
ABSTRACT: This paper shows a fragment of the PhD dissertation Art, Sound and City. A context for urban sound installations (2010) developed by the author at the Complutense University of Madrid. It presents a frame for the study of sound installations in relationship to different approaches to the city by artists and urban theoreticians. The paper deals with the significance of temporality in mid XXth Century in some artistic manifestations (Situationist International, Happenings) as well as in Sociology and Urbanism (Henri Lefebvre, Kevin Lynch) to point at the beginning in that moment of urban sound installations by the hand of Max Neuhaus.
Primary author: Andueza Olmedo, María
Published in: Arte y políticas de identidad, Vol. 7 (2012): Entre el Arte sonoro y el Arte de la escucha
URI: http://hdl.handle.net/10201/41712
Document type: info:eu-repo/semantics/article
Number of pages / Extensions: 16
Rights: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:Vol. 7 (2012)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
174001-638021-1-SM.pdf654,84 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in Digitum are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.