Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10201/40547

Title: La cuota de mercado como indicador de competitividad en los destinos turísticos: sentido y limitaciones
Other Titles: Market share as an indicator of competitiveness in tourist destinations: meaning and limitations
Issue Date: 2014
Publisher: Murcia: Universidad de Murcia, Editum
ISSN: 1989-4635
Related subjects: 3 - Ciencias sociales
Keywords: Turismo
Aspectos económicos
Planificación
Tourism
Economics aspects
Abstract: La cuota de mercado es el indicador más difundido en el análisis de la competitividad empresarial para todo tipo de bienes y servicios. Sin embargo, su uso en turismo está sometido a una amplia controversia, especialmente cuando el objeto de estudio es la competitividad de los destinos turísticos. Ello es debido a que objetivos de maximización de esta variable en la planificación, pueden conllevar la implementación de políticas de crecimiento comprometedoras de la sostenibilidad económica y ambiental de los citados destinos. Teniendo en cuenta estas consideraciones, en el presente trabajo se discute el uso, validez y limitaciones de la cuota de mercado como indicador de la competitividad de los destinos turísticos.
ABSTRACT: The market share is the most widely used indicator in the analysis of competitiveness in trade of goods and services. However, their use in tourism is subject to a widespread controversy, especially in those cases where goes together to the territorial analysis. This is because the goals of maximization of this variable by policy-makers, can lead to growth policies that jeopardize the economic and environmental sustainability of a resource-limited destinations. This paper discusses the use, validity and limitations of the market share as an indicator of competitiveness in tourism.
Primary author: Perles Ribes, José Francisco
Ramón Rodríguez, Ana B.
Sevilla Jiménez, Martín
Published in: Cuadernos de turismo, nº 34, 2014
URI: http://hdl.handle.net/10201/40547
Document type: info:eu-repo/semantics/article
Number of pages / Extensions: 22 p.
Rights: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:Nº 34 (2014)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
La cuota de mercado como indicador de competitividad en los destinos turísticos.pdfEspañol1,03 MBAdobe PDFView/Open
203151-728531-1-SM.pdfEnglish176,99 kBAdobe PDFView/Open


Items in Digitum are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.