Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10201/4011

Title: La competencia lectora como modelo de alfabetización en información.
Other Titles: Depicting reading ability as an information literacy model
Issue Date: 2007
Publisher: Murcia, Universidad de Murcia, Servicio de Publicaciones
ISSN: 1575-2437
Related subjects: CDU::0 - Generalidades.::02 - Biblioteconomía. Documentación
Keywords: Biblioteca escolar
Alfabetización informacional
School libraries
Information literacy
Abstract: En el mundo del lector se han producido cambios tan significativos como el aumento en la oferta lectora, la diversificación de los soportes de lectura y las nuevas formas de leer, escribir y comunicarse a través de Internet. Esta situación afecta especialmente a la escuela del S. XXI, que evoluciona lentamente y está siendo desplazada como protagonista en la transmisión de contenidos y en la enseñanza de la lectura. Con el objeto de contribuir a paliar esta situación se propone un mode-lo centrado en habilidades informativas orientado a favorecer la competencia lectora que funcione, desde la biblioteca escolar, como elemento holístico y vertebrador, convirtiendo de este modo a la lectura en instrumento indispensable para construir conocimiento
ABSTRACT: Readers’ world has been lately challenged by significant changes, such as the increase on reading supply, the diversification of documentary media and the new types of reading, writing and communicating through the Internet. Such situa-tion specially affects 21st century schools, which are evolving too slowly and so be-ing relegated from their corresponding pre-eminent place as reading teachers and knowledge transmitters. The main goal of this article is to contribute mitigating such adverse effects on schools by proposing an information literacy skills model aimed for improving reading competency from the school library, which is considered a key element capable of turning reading again into an indispensable instrument in knowledge construction.
Primary author: Cuevas Cerveró, Aurora
Marzal García-Quismondo, Miguel Ángel
Faculty / Departments / Services: Facultad de Comunicación y Documentación
Published in: Anales de Documentación, vol. 10, 2007
URI: http://hdl.handle.net/10201/4011
Document type: info:eu-repo/semantics/article
Number of pages / Extensions: p. 49-70
Rights: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:Vol. 10 (2007)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
1132.pdf341,67 kBAdobe PDFView/Open


Items in Digitum are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.