Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10201/38427

Title: Réception de la comédie française au Portugal (XVIIIe-XIXe siècles)
Issue Date: 2013
Publisher: Murcia: Universidad de Murcia, Editum
ISSN: 0213-2958
Related subjects: 82(05)
Keywords: Teatro francés
Abstract: Por razones históricas de orden político y cultural, la importación e implementación del gusto por el modelo teatral francés entró tardíamente en Portugal. Esa importación de la comedia francesa al teatro portugués data de los años 30 del siglo XVIII. Sobreponiéndose a la presencia del teatro del Siglo de Oro español, esa importación se realiza, inicialmente, a través de la representación de la comedia molieresca y del mundo editorial. A lo largo de las siguientes décadas y, al menos, hasta la primera mitad del siglo XIX, el éxito de la comedia y del vodevil franceses constituyeron una de las mayores revoluciones estéticas y dramatúrgicas en el campo cultural portugués. Sin embargo, la crítica teatral ha descuidado dicho fenómeno, esencial desde nuestro punto de vista para poder rever la historia del teatro y del espectáculo nacionales a la luz de su contacto con el teatro europeo.
For historical reasons, both of political and cultural nature, the import and enjoyment of the French theatrical model in Portugal happen quite late. The introduction of the French comedy into the Portuguese stages dates from 1730s. In fact, the prevalence of the French comedy over the Spanish Golden Age theatre takes place, in a first instance, through Moliere’s comedy, which circulated both on stage and page. Throughout the next decades, and at least until the first half of the 19th century, the popularity of the French comedy and vaudeville formed one of the major aesthetic and dramaturgical revolutions in the Portuguese cultural panorama. Nevertheless, theatrical scholarship has disregarded, so far, this cultural and artistic phenomenon, fundamental for revising the history of national theatre and performance, specially taking into account the contact with European theatre.
Primary author: Santos, Ana Clara
Published in: Anales de filología francesa, nº 21, 2013
URI: http://hdl.handle.net/10201/38427
Document type: info:eu-repo/semantics/article
Number of pages / Extensions: 19 p.
Rights: info:eu-repo/semantics/openAccess
Temporary material: Siglo XVIII
Siglo XIX
Geographic Materia: Portugal
Appears in Collections:Nº. 21, 2013

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Reception de la comédie française au Portugal.pdf356,61 kBAdobe PDFView/Open


Items in Digitum are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.