Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10201/31224

Title: Enfoques de enseñanza y de aprendizaje de los estudiantes del Máster Universitario en Formación del Profesorado de Educación Secundaria = Approaches to teaching and approaches to learning of initial teacher training students at the University of Murcia /
Issue Date: 10-May-2013
Date of creation: 6-May-2013
Related subjects: 371 - Organización y gestión de la educación y de la enseñanza
Keywords: Profesores de enseñanza secundaria
Abstract: Título de tesis en español: Enfoques de Enseñanza y de Aprendizaje de los estudiantes del Máster Universitario en Formación del Profesorado de Educación Secundaria Título de tesis en ingles: Approaches to Teaching and Approaches to Learning of Initial Teacher Training students at the University of Murcia Doctoranda: Dña. Fuensanta Monroy Hernández Palabras clave: Enfoques de enseñanza; Enfoques de aprendizaje; Formación del Profesorado; Revised Two-Factor Study Process Questionnaire; Approaches to Teaching Inventory; Cuestionario de Procesos de Estudio Revisado de Dos Factores; Cuestionario de Enfoques de Enseñanza. Keywords: Approaches to learning; Approaches to teaching; Initial Teacher Training; Revised Two-Factor Study Process Questionnaire; Approaches to Teaching Inventory; Cuestionario de Procesos de Estudio Revisado de Dos Factores; Cuestionario de Enfoques de Enseñanza. Resumen español: Siguiendo el marco teórico de Students´ Approaches to Learning y respondiendo a los objetivos del Proceso de Bolonia sobre la importancia de la formación docente, esta investigación analizó la fiabilidad y validez de dos instrumentos para medir los enfoques de enseñanza y de aprendizaje; describió la muestra (estudiantes de Máster en Formación del Profesorado de Secundaria) según sus enfoques, y observó que se habían producido cambios significativos en los enfoques de enseñanza; analizó la relación entre los enfoques de enseñanza y de aprendizaje; y presentó una nueva versión en español del cuestionario Approaches to Teaching Inventory (ATI) para medir los enfoques de enseñanza. En general los resultados apoyan estudios previos. Se observó que los enfoques se hicieron menos centrados en el profesor. Una mejora en los enfoques de enseñanza hacia tendencias centradas en el estudiante podría redundar positivamente en los enfoques de aprendizaje de los alumnos de educación secundaria. Resumen inglés: Educational research has yielded a large number of studies on how university students accomplish a learning task, and how teachers approach their teaching profession. Following the Students´ Approaches to Learning (SAL) theoretical background under the new European framework, this doctoral dissertation analysed reliability and validity of two instruments to measure approaches to teaching and to learning; identified pre-service teachers´ approaches to learning, and to teaching at the beginning and upon completion of an initial teacher training course, in order to assess any changes; explored the relationship (correlation) between approaches to learning and approaches to teaching; and presented a revised Spanish version of the Approaches to Teaching Inventory. Overall, results support previous studies. Towards the end of the programme, participants became less teacher-focused, which highlights the positive effects teacher training might have, as identified in previous research, and hints towards how pre-service teachers might teach in the near future.
Primary author: Monroy Hernández, Fuensanta
Director: Martínez Clares, Pilar
Faculty / Departments / Services: Facultad de Educación
Published in: Proyecto de investigación:
URI: http://hdl.handle.net/10201/31224
Document type: info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
Rights: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:Ciencias Sociales y Jurídicas



This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons