Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10201/19893

Title: La estética de la obra sinfónica de Manuel Berná García
Issue Date: 23-Mar-2011
Date of creation: 7-Jun-2003
Publisher: Universidad de Murcia
ISBN: 978-84-693-8997-3
Related subjects: CDU::7 Bellas artes
CDU::7 Bellas artes::78 - Música
Keywords: Música
Abstract: Esta tesis doctoral tiene como objetivo principal el estudio de las veintidós obras sinfónicas del compositor Manuel Berná, (Albatera, Alicante-España 22/ agosto/ 1915). Se subraya la importancia de su estilo propio, encuadrado en la armonía tonal alterada, que huye de la duplicación de la octava, prefiriendo sextas y séptimas alteradas. Asimila el impresionismo, con gran dominio del color de la orquesta; el puntillismo, donde tienen valor las notas individualmente, fragmentando mucho las melodías; y el simbolismo, buscando la representación de la esencia del objeto o la psicología del personaje. Esto unido a una mentalidad contemporánea, elevando la música popular a la categoría de sinfónica. Predomina el tono sobre el modo: dentro de la politonalidad e incluso de una pantonalidad, aportando la idea estética de la influencia del semitono. Atento a las nuevas corrientes, vivo ejemplo de tenacidad, sabiendo evolucionar y aportar su estética a futuras generaciones, como compositor clásico. - Abstract: The aim of this thesis is to study the twenty-two symphonic works of the composer Manuel Berná, (born Albatera, Alicante, Spain, 22/08/1915). It emphasises the importance of his style within the framework of altered tonal harmony, which avoids doubling the octave, rather using altered sixths and sevenths. It assimilates Impressionism with its command of the orchestral colours; Pointillism, in which every note has equal importance, producing fragmentation in the melodies; and Symbolism, with its search for the representation of the essence of the objects or the psychology of the characters. These techniques and his contemporary mentality raise Popular Music to the category of Symphonic Music. Key takes precedence over mode within polytonality and even pantonality, contributing the aesthetic idea of influence of the semitone. As a classical composer, he was up to date with new trends, a living example of tenacity, evolving and contributing his aesthetics to new generations.
Primary author: Giner Tormo, María Consuelo
Director: García Marqués, Alfonso
Faculty / Departments / Services: Departamentos y Servicios::Departamentos de la UMU::Filosofía
Previous versions of the document: http://global.tesisenred.net/TDR-0113111-115600/index_cs.html#documents
URI: http://hdl.handle.net/10201/19893
Document type: info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
Number of pages / Extensions: 522
Rights: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:Artes y Humanidades

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
GinerTormoMConsuelo.pdf116,39 MBAdobe PDFView/Open
GinerTormoPartituras1.zip2336,45 MB7-Zip File ManagerView/Open
GinerTormoPartituras2.zip3326,08 MB7-Zip File ManagerView/Open
GinerTormoPartituras3.zip4213,28 MB7-Zip File ManagerView/Open
GinerTormoPartituras4.zip5348,14 MB7-Zip File ManagerView/Open
GinerTormoPartituras5.zip6118,28 MB7-Zip File ManagerView/Open


Items in Digitum are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.