Browsing by Subject "Star Trek"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- PublicationOpen AccessUn análisis lingüístico de la lengua Klingon (Star Trek)(Universidad de Murcia, Editum, 2019) Gándara Fernández, LeticiaEn este trabajo presentamos un estudio del klingon, lengua artificial creada con propósitos artísticos para el universo ficticio de la serie Star Trek. Primeramente, proponemos una introducción al proceso de creación de este diseño, prestando atención a cómo pasa de una fase de xenolalia o habla extranjera inestructurada a una xenoglosia o auténtica lengua extraterrestre. En segundo lugar, realizamos un análisis lingüístico de este sistema, atendiendo a sus principales rasgos fonológicos, morfosintácticos y léxicos. Para ello, se toman como referencias las explicaciones aportadas por el propio autor de la lengua, Marc Okrand, en The Klingon Dictionary y por Moreno Cabrera en Tratado didáctico y crítico de la Lingüística General. Dicho estudio nos permite, finalmente, observar la importancia que tienen las lenguas naturales en la configuración del klingon.
- PublicationOpen AccessMiranda unchained: the evolution of feminine freedom in screen representations of The Tempest.(Universidad de Murcia, Servicio de Publicaciones., 2025) Mora-Rioja, Arturo; Sin departamento asociado.This paper examines the portrayal of female characters analogous to Miranda from William Shakespeare’s The Tempest in four audiovisual adaptations: the short black-and-white film The Tempest (Stow, 1908), the film Forbidden Planet (Wilcox, 1956), the episode “Requiem for Methuselah” from the TV series Star Trek (Bixby & Golden, 1969), and the Ikea TV commercial “Beds” (Cabral, 2014). Using gender theory alongside a semi-neo-historicist approach, my analysis contrasts the representation of these characters with the status of women’s rights in the corresponding historical periods. This study evaluates whether these portrayals reflect or challenge contemporaneous gender norms and societal roles and traces the broader evolution of gender equality and feminine freedom in the Western world from the 20th century to today. The findings suggest a generally positive trajectory, although often more progressive than that of the four productions’ historical realities.