Repository logo
  • English
  • Čeština
  • Deutsch
  • Español
  • Français
  • Gàidhlig
  • Latviešu
  • Magyar
  • Nederlands
  • Português
  • Português do Brasil
  • Suomi
  • Svenska
  • Türkçe
  • Қазақ
  • বাংলা
  • हिंदी
  • Ελληνικά
  • Log In
    New user? Click here to register.
Repository logo

Repositorio Institucional de la Universidad de Murcia

Repository logoRepository logo
  • Communities & Collections
  • All of DSpace
  • menu.section.collectors
  • menu.section.acerca
  • English
  • Čeština
  • Deutsch
  • Español
  • Français
  • Gàidhlig
  • Latviešu
  • Magyar
  • Nederlands
  • Português
  • Português do Brasil
  • Suomi
  • Svenska
  • Türkçe
  • Қазақ
  • বাংলা
  • हिंदी
  • Ελληνικά
  • Log In
    New user? Click here to register.
  1. Home
  2. Browse by Subject

Browsing by Subject "Key competencies"

Now showing 1 - 4 of 4
Results Per Page
Sort Options
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Publication
    Open Access
    Diseño y valoración de una investigación evaluativa. La enseñanza por competencias en Educación Física
    (2017-01-16) Zapatero Ayuso, Jorge Agustín; González Rivera, María Dolores; Campos Izquierdo, Antonio
    El propósito de este artículo es dar a conocer el desarrollo de una investigación evaluativa, empleada para valorar la aplicación del modelo competencial, y la valoración que hacen de este proceso sus participantes: un grupo de profesores de Educación Física de la Comunidad Autónoma de Madrid en Secundaria. Esta investigación fue desarrollada desde la complementariedad metodológica, cualitativa y cuantitativa, aplicando diversas técnicas e instrumentos en cuatro fases sucesivas: preliminar, de desarrollo, de continuidad y de valoración. Se exponen los resultados de la metaevaluación de los participantes, desarrollada en la fase de valoración. Los resultados muestran como este método de investigación fue valorado positivamente y conllevó cambios en el desempeño y la formación de los docentes para enseñar por competencias. La presentación de este estudio pretende favorecer la replicabilidad del mismo para la exploración del objeto de investigación en contextos similares o la exploración de nuevos problemas.
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Publication
    Open Access
    Educación emocional y competencias básicas para la vida
    (2003-01-01) Bisquerra Alzina, Rafael
    Emotional education is an educational innovation which has as an objective to answer to the social needs not attended into ordinary education. The foundations of emotional education can multiple intelligence theory, emotional intelligence, flow, progressive education movement, psychological education, health education, social skills, subjective well-being, etc. As an example of theory we present the reversal theory. The objective of emotiona education is the development of emotional competence: emotional conscience, emotional regulation, selfmanagement, interpersonal intelligence, life skills and subjective well-being. The practice of emotional education implies the design of programs based on a theory, with the training of the teachers who will implement them; we need curricular materials to support the teacher task; to evaluate the programs we need instruments and strategies, etc. This article is the result of the work of the GROP (Grupo de Recerca en Orientació Psicopedagògica) of the Department MIDE of the University of Barcelona.
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Publication
    Open Access
    The Development of Historical Competencies in Secondary Education: A Study Based on the Analysis of Sources in Spanish and Italian History Textbooks
    (2021-04) Molina Saorín, Jesús; Trigueros Cano, Francisco Javier; Miralles Martínez, Pedro; Álvarez Martínez Iglesias, José María; Didáctica y Organización Escolar
    This work presents the results of research whose main objective was to analyze the sources present in Geography and History textbooks used in Spain and Italy in secondary education, as well as how they were designed for use by the teaching staff of this subject. This research wascarried out for the benefit of teachers and for the improvement of the teaching-learning process.The sample was configured on the basis of a rigorous analysis of textbooks belonging to relevantpublishers in Spain and Italy, whose selection was made using a quantitative and descriptive research method based on the interpretative paradigm, with the help of an SPSS statistical program. As for the main results obtained, the data indicatedthat the tasks requested from students (based on the use or analysis of sources) are of a low cognitive level, which makes it difficult to learn critical and reflective historical thinking. Finally, it wasconcluded that for students to strengthen the development and acquisition of criticalthinking,the use of textbooks must be integrated with other,more active resources and more participatory teaching strategies, putting both competency-based teaching and its assessment in quarantine.
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Publication
    Open Access
    Validación de un instrumento de evaluación de competencias informacionales autopercibidas en educación secundaria obligatoria
    (Universidad de Murcia. Servicio de publicaciones, 2019) García Llorente, Héctor Javier; Martínez Abad, Fernando; Rodríguez Conde, María José
    Este estudio pretende validar un cuestionario de autopercepción sobre competencias relacionadas con la alfabetización informacional, aplicado a 1422 estudiantes de educación secundaria, de entre 14 y 17 años de edad, en las provincias de Palencia, Valladolid y Soria, así como contrastar la influencia de los estudios del padre y la madre sobre el nivel alcanzado en las dimensiones que forman el constructo competencia informacional. El instrumento final se compone de 18 ítems divididos en 4 dimensiones. Se obtiene una α de Cronbach de .887, mientras que en el Análisis Factorial Exploratorio todos los ítems saturan sobre los factores con una intensidad aceptable. Con respecto a la comparación por grupos, las evidencias obtenidas reflejan que a mayor nivel de estudios de los padres, los hijos se perciben como más competentes. En conclusión, esta escala aporta garantías a los profesionales educativos de la educación secundaria a la hora de medir el grado de autopercepción de las competencias informacionales entre sus estudiantes.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Cookie settings
  • Accessibility
  • Send Feedback