Browsing by Subject "Juego tradicional"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- PublicationOpen AccessEffects of an introductory swimming programme based on aquatic motor games on body and socio-affective self-esteem in 5-and 6-year-olds(2023) Simón-Piqueras, Juan Ángel; Cano-Noguera, Francisco; Zamorano-García, David; Gil-Madrona, Pedro Gil-MadronaThis study sought to examine the success of the application of two introductory swimming programmes in enhancing the body and socio-affective self-esteem of 5 and 6 year olds, and to determine which of these programmes was more effective in this improvement. Both programmes were administered over three months and were designed under the stageapproach of the Royal Spanish Swimming Federation. The first was implemented in the control group (31 girls and 27 boys), and the second in the experimental group (29 girls and 23 boys). The experimental group included the application of aquatic games designed to promote cooperative play and children’s knowledge of their own bodies. The results showed significant improvements in both types of self-esteem in the experimental group, while only body self-esteem improved in the control group. In the between-group comparison, the experimental group showed significantly more robust results in both types of self-esteem. No gender differences were found. We conclude that the use of motor games oriented towards collaborative games and knowledge of one's own body aremore effective in improving both types of self-esteem. Thus, their use is recommended in introductory swimming classes.
- PublicationOpen Access¿Es la vivencia emocional cuestión de género? Análisis de juegos motores de oposición en universitarios(Universidad de Murcia. Servicio de Publicaciones, 2017) Gea García, Gemma; Alonso Roque, José Ignacio; Rodríguez Rivas, Juan Pedro; Caballero García, María FuensantaEl conocimiento de la vivencia emocional en contextos educativos motrices es un aspecto poco analizado por la literatura especializada. En cambio los docentes se enfrentan a situaciones en las que las emociones y su gestión son claves para el desarrollo profesional. Dentro de la Educación física, este conocimiento es todavía más relevante, teniendo en cuenta la naturaleza motriz del contenido. El objetivo de este estudio fue identificar las intensidades emocionales suscitadas durante la práctica de juegos deportivos de oposición con y sin competición en fun- ción del género. Participaron 169 estudiantes los cuales cumplimentaron el cuestionario GES al finalizar cada una de las actividades. Las ecuaciones de estimación generalizadas mostraron diferencias significativas (p< .001) en las variables tipo de emoción, resultado y género. Las emociones positivas fueron vivenciadas con mayor intensidad que el resto en todos los juegos. El tipo de resultado arrojó diferencias de forma que compitiendo la intensidad emocional fue mayor que para los juegos sin competición. El género fue determinante en las variaciones emocionales. Las chicas experimentaron intensidades mayores con independencia del resultado obtenido.