Repository logo
  • English
  • Čeština
  • Deutsch
  • Español
  • Français
  • Gàidhlig
  • Latviešu
  • Magyar
  • Nederlands
  • Português
  • Português do Brasil
  • Suomi
  • Svenska
  • Türkçe
  • Қазақ
  • বাংলা
  • हिंदी
  • Ελληνικά
  • Log In
    New user? Click here to register.
Repository logo

Repositorio Institucional de la Universidad de Murcia

Repository logoRepository logo
  • Communities & Collections
  • All of DSpace
  • menu.section.collectors
  • menu.section.acerca
  • English
  • Čeština
  • Deutsch
  • Español
  • Français
  • Gàidhlig
  • Latviešu
  • Magyar
  • Nederlands
  • Português
  • Português do Brasil
  • Suomi
  • Svenska
  • Türkçe
  • Қазақ
  • বাংলা
  • हिंदी
  • Ελληνικά
  • Log In
    New user? Click here to register.
  1. Home
  2. Browse by Subject

Browsing by Subject "Institutional evaluation"

Now showing 1 - 5 of 5
Results Per Page
Sort Options
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Publication
    Open Access
    La consideración del sistema de orientación a estudiantes universitarios en la evaluación institucional española
    (Universidad de Murcia. Servicio de Publicaciones, 2005-07-01) Vieira, María J.; Vidal, Javier
    Institutional evaluation procedures in Spanish higher education are characterised by insufficient criteria for the assessment of student affairs contained in the assessment guidelines in comparison with other subjects, mainly, from an institutional point of view. In this study, an in-depth analysis of the institutional evaluation procedures in the University of Leon was carried out to examine to what extent student affairs programs and services have been assessed within the institutional context.The methodology consisted of content analysis of the assessment reports and quantitative descriptive and factorial analysis methodology for the students surveys carried out within the evaluation processes.The main conclusions refer to the need of considering affairs programs and services within an institutional plan at higher education institutions, which should be adapted to the needs and requirements of each faculty or college, and also to the need of highlighting the institutional dimension in institutional evaluation procedures
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Publication
    Open Access
    La creación de cultura de evaluación institucional
    (Universidad de Murcia, 2001) Lampert, Ernani
    La necesidad de evaluar las instituciones superiores deviene de varios factores construidos históricamente. Las presiones que la universidad recibe previene de diversos estamentos: el alumnado, sectores productivos privados, los gobiernos,los organismos financieros internacionales y de la sociedad. Los autores, respaldados por un referencial teórico deparado, analizan esta problemática actual, pero muy polemica. Inicialmente hacen, de manera sinóptica, una breve retrospectiva para situar el proceso evaluativo históricamente. Señalan la necesidad de crear una cultura evaluativa en las universidades y caracterizan distintas modalidades que sirven para evaluar, así como también presentan dimensiones comúnmente adoptados en la evaluación institucional.
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Publication
    Open Access
    Del buen uso de la evalución en educación
    (Universidad de Murcia, 2000) Gauthier, Pierre-Louis
    En este artículo se realiza una aproximación a las diversas posturas históricas acerca de la evaluación y se sintetizan las conceptualizaciones existentes sobre la misma. Cuando la educación se enfrenta a cambios inauditos, resulta muy importante conocer las distintas funciones de la evaluación, sin olvidar los distintos agentes implicados en ella.
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Publication
    Open Access
    La evaluación de la docencia universitaria. Dimensiones y variables más relevantes
    (Universidad de Murcia. Servicio de Publicaciones, 2005-01-01) Molero López-Barajas, David; Ruiz Carrascosa, Juan
    In this article there is exposed the construction and application of a questionnaire for the evaluation of the university teaching, with a formative approach, inside the institutional evaluation of the University. Have been considered the experiences realized in eighteen Spanish universities for this purpose and the instruments that these have used. The constructed questionnaire has been applied to the student body of all the Faculties and Centers of the University of Jaén. The analysis factorial realized has put of manifest four factors: Interaction with the student body, Methodology, Educational Obligations and Evaluation and Means and Resources. These four factors explain 64.77 % of the variance. Inside each of these dimensions are considered the variables most valued by the student body; in order to establish the dimensions that more expects the valuation of the university teaching has been realized an analysis of multiple regression. Close to the obtained and analyzed information a few future lines of performance appear.
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Publication
    Open Access
    Experiencia en la evaluación de la Universidad : el caso del profesorado
    (Universidad de Zaragoza, Asociación Universitaria de Formación del Profesorado (AUFOP), 1999) González Valverde, Patricio; Grande Quejigo, Francisco Javier
    La actual evaluación del profesorado mediante encuestas no cumple sus objetivos por confundirse por alumnos y profesores con un examen de su labor docente. Este planteamiento se ha superado en los modelos de evaluación institucional, aunque en estos modelos se ha prescindido del análisis de la actuación individual del profesor. Sería conveniente poder incorporar la evaluación de la labor individual de los profesores en el nuevo marco de la evaluación institucional mediante un proceso de reflexión del profesor. El instrumento idóneo parece ser la utilización de un proceso de autoevaluación del profesor contrastado con encuestas de alumnos entendidas como satisfacción de cliente. No obstante, para que sea eficaz la evaluación del profesor es necesario que la docencia sea reconocida efectivamente como un mérito profesional en su carrera docente.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Cookie settings
  • Accessibility
  • Send Feedback