Browsing by Subject "English as a foreign language"
Now showing 1 - 4 of 4
Results Per Page
Sort Options
- PublicationOpen AccessAWE for formative purposes in the efl context: a study of multiple revisions in academic abstract writing.(Universidad de Murcia, Servicio de Publicaciones., 2025) Rodríguez-Peñarroja, Manuel; Universitat Jaume IThe use of automated writing evaluation (AWE) tools for writing practices has become a central issue in English as a second and foreign language teaching contexts. Researchers appear to agree that students’ positive outcomes hinge upon their integration with formative purposes. Nonetheless, few studies have addressed multiple revisions and automated feedback provision in students’ academic writing development. In this context, an instructional treatment for the integration of this technology has been designed. Explicit instruction on academic writing, AWE workshops, and practice activities remain at its core. Hence, this paper examines the effects of self- and AWE-mediated writing revisions on undergraduate learners’ academic writing performance over time and at different levels of proficiency. A series of repeated-measures analysis of variance (ANOVA) were computed to study participants’ syntactic complexity, readability and language issues, and lexical diversity outcomes. Results revealed improvement in some of the dependent variables, that is, language issues reduction and increased type-token ratio mean scores, which could represent an initial step towards reconsidering the provision of automated written feedback.
- PublicationOpen AccessEl mobile learning en el aprendizaje del inglés en la Educación Superior : una revisión sistemática(Universidad de Murcia, Servicio de Publicaciones, 2023) Gorbantes Salazar, AndreaAprender inglés como lengua extranjera es esencial para desenvolverse en una sociedad globalizada. Además, los avances tecnológicos y la introducción de las TIC en el campo de la educación durante las últimas décadas han permitido mejorar el proceso de enseñanza-aprendizaje gracias a creación de nuevas herramientas y modalidades de enseñanza, como por ejemplo el aprendizaje móvil (mobile learning). Para comprobar si el mobile learning favorece el aprendizaje del inglés se llevó a cabo una revisión sistemática de corte cualitativo. Durante la búsqueda de estudios, se recuperaron 38 que cumplieron los criterios de elegibilidad y se clasificaron de acuerdo al objeto de estudio. En este trabajo se concluye que el mobile learning favorece el desarrollo de las competencias comunicativas (comprensión oral, producción oral, comprensión escrita y producción escrita) para aprender inglés como lengua extranjera en enseñanzas superiores. Del mismo modo, también se evidencian resultados positivos para el desarrollo de las competencias lingüísticas de vocabulario y pronunciación para aprender inglés en Educación Superior. Sin embargo, se encuentra una mayor disparidad de resultados en relación al aprendizaje de la gramática. Por último, se señala un cambio de tendencia de las competencias analizadas en las últimas dos décadas en relación al aprendizaje del inglés a través del mobile learning puesto que la producción oral ha pasado de ser la tercera competencia comunicativa a ser la competencia más estudiada, seguida del aprendizaje de vocabulario.
- PublicationOpen AccessThe use of films in the teaching of English as a foreign language: a systematic literature review(SpringerOpen, 2023-04-03) Sánchez Auñón, Estefanía; Férez Mora, Pedro Antonio; Monroy Hernández, Fuensanta; Métodos de Investigación y Diagnóstico en EducaciónBackground:Especially over the last decades, the use of cinema in the English as a foreign language (EFL) class has been gaining momentum. Although this interest has resulted in a complex body of research, no review to date had aimed to systematically map out (i) the pedagogical guidelines available for English teachers to implement films in class; (ii) the perceptions of EFL teachers and learners on the educational use of films; and (iii) the impact of cinema‑based EFL on students’ learning, pertinent aspects as they contribute to deactivate instructors’ reported reluctance to use films as a proper teaching material. Thus, a systematic literature review has been conducted along the three previously‑mentioned research questions with the aim of highlighting in a com‑prehensive manner the robust pedagogical value of cinema in EFL contexts.Methods:A systematic search was carried out in Web of Science, ERIC, MLA Interna‑tional Bibliography, Education Database, and Scopus, which were last consulted on 2 December, 2022. Inclusion and exclusion criteria were applied, which covered journal papers written in English, peer‑reviewed, published in open‑access, and focusing on the exploitation of films for the teaching of English as a foreign language. Following the search and selection stages, a coding scheme was established, and the authors conducted a thematically based qualitative analysis to answer the research questions. Reliability was tested to check the agreement rate among the researchers.Findings:Of the 416 sources found, 44 were eligible. Twenty‑five percent of the selected references consist of theoretical or practical methodological orientations for the implementation of films in the EFL class, 16% of the sources explore EFL teach‑ers’ and students’ perceptions on the educational use of films, and the remaining 59% of the references tap into the impact of cinema‑based EFL on students’ learning. The results revealed that more informed guidelines on the exploitation of this resource are needed, that both instructors and teachers have a great attitude towards this method, and that films provide EFL learners with linguistic, intercultural, and motivational benefits.Interpretation:On a general note, scholars have adopted a narrow focus when exploring cinema‑based English teaching since they only address some of its benefits and they have mostly concentrated on the University educational context. Specific research gaps are highlighted in relation to each research further research are proposed. Finally, pedagogical implications for the educational use of cinema in the English class are provided., and avenues for
- PublicationOpen AccessViabilidad de la informatización del examen lengua extranjera de las Pruebas de Acceso a la Universidad(Universidad de Murcia, Servicio de Publicaciones, 2016) Sevilla Pavón, Ana; Gimeno Sanz, Ana; Martínez Sáez, AntonioTras el anuncio por parte del Gobierno de la inclusión de una sección oral en el examen de lengua extranjera de la Prueba de Acceso a la Universidad, que estaba prevista para 2012, diferentes posibilidades en cuanto a la informatización de dicha sección se analizaron en un esfuerzo por encontrar una propuesta viable para la evaluación de las destrezas orales y un estudio cualitativo se llevó a cabo con 286 participantes. Los resultados arrojaron luz en cuanto a la recepción inicial de las soluciones tecnológicas desarrolladas dentro de un sistema de gestión del aprendizaje y en cuanto a la viabilidad de la informatización de la sección oral de la prueba, mostrando que es posible implantar un examen de lengua extranjera asistido por ordenador y adaptado a las características y requisitos anunciados en relación al contenido, la facilidad de uso y la seguridad.