Browsing by Subject "Education for sustainable development"
Now showing 1 - 6 of 6
Results Per Page
Sort Options
- PublicationOpen AccessAlianzas educativas para la implementación en francés de las competencias clave para la sostenibilidad en el área STEM(Universidad de Murcia, Servicio de Publicaciones, 2023) Lozano Rivas, Fernando; Brement, MarvinEl objetivo de la presente investigación es ofrecer los resultados obtenidos tras desarrollar un proyecto educacional en el marco de la Agenda 2030, fruto del compromiso adquirido entre diferentes entidades educativas para promover alianzas preconizadas por el Objetivo de Desarrollo Sostenible 17 (ODS 17) que abran nuevas posibilidades para el aprendizaje. Esta experiencia educativa, ha permitido potenciar la concienciación sostenible de los alumnos del área STEM (Science, Technology, Engineering and Mathematics), empleando el francés como lengua vehicular y desarrollando las competencias clave para la sostenibilidad publicadas en 2017 por la UNESCO. Mediante un método cuantitativo, se analizan el pretest y postest realizados a los alumnos empleando la escala Nuevo Paradigma Ecológico (NPE) revisada. Los resultados de la experiencia educativa muestran mejoras en la concienciación ambiental de los participantes, lo que permite afirmar que el enfoque metodológico propuesto, se suma a la hoja de ruta para el fomento de la Educación para el Desarrollo Sostenible (EDS) iniciada por la ONU en 2015, precisada por la UNESCO en 2017 y recomendada por el Ministerio de Fomento en 2019.
- PublicationOpen AccessAnálisis de los procesos educativos yorganizativos para la sostenibilidad:una propuesta de cambioMoreno Yus, M. A.; Bolarin Martinez, M. J.; Didáctica y Organización EscolarEl gran impacto de la actividad humana sobre el planeta nos sitúa en una situación de vulnerabilidad frente a la cual la escuela ha de tener un papel relevante y fundamental. En el seno de esta escuela se ha de reconocer el problema, causas e incertidumbres, siendo un espacio fundamental mediante el cual ofrecer respuestas educativas que nos permitan participar con éxito frente a uno de los principales problemas y retos para la humanidad. Pero, ¿cuál es el modelo educativo y organizativo más apropiado para activar respuestas válidas frente a esta compleja problemática? El propósito de este artículo es proporcionar un análisis reflexivo acerca del papel de la institución educativa frente al acelerado impacto ambiental, social y humano para el cual ni el ser humano ni las instituciones están preparados. A través de este texto se apuntan algunas notas en pro de la innovación y mejora de los procesos educativos basados, por un lado, en un cambio de la estructura organizativa que tiende a manifestarse en exceso formalista e individualista, dando paso a una estructura basada en la coordinación, asociación y libre vinculación profesional y, por otro lado y situándonos en un paradigma crítico, se establece la necesidad de democratizar la práctica educativa, partiendo del sujeto e introduciendo principios basados en la libertad, el interés y el respeto, entre otros.
- PublicationOpen AccessEnvironmental sustainability in economics teaching: analysing Spanish upper secondary economics textbooks(Taylor and Francis Group, 2022-04-29) Noguera-Méndez, Pedro; Cifuentes Faura, Javier; Economía AplicadaThe study of economics involves core issues of sustainable development very relevant to society, such as growth, consumption or wellbeing. Accordingly, its epistemology and teaching contents influence other disciplines, the conception of society and the political agenda. From this perspective, it is strategic that the teaching of economics promotes sustainable development. The aim of this article is to examine what the subjects of economics and business economics teach about sustainability at the upper secondary education level in Spain, and if they contribute to the acquisition of the key competencies of the education for sustainable development. A content analysis is carried out of both the curriculum and the textbooks to that end. Our results emphasise that the ideas, concepts and values transmitted by the Spanish upper secondary economics textbooks do not adequately promote knowledge about sustainability or the learning of the key competencies.
- PublicationOpen AccessGlobal Citizenship Education and Its Role in Sustainability at the University Level(MDPI, 2024-08-06) Monzó-Martínez, Anna; Ortiz-Cermeño, Eva; Martínez-Agut, María Pilar; Teoría e Historia de la EducaciónThe contents linked to the Sustainable Development Goals (SDGs) should be introduced in studies in the field of education. This research analyzes the knowledge of the Sustainable Devel-opment Goals (SDGs) and the 2030 Agenda among 477 participants from the University of Murcia and the University of Valencia in the Degree of Primary Education, Social Education, and the Master of Teacher Training in the Faculty of Education. A descriptive–comparative methodology with a quantitative approach was used based on an ad hoc questionnaire. The educational intervention included theoretical–practical modules on the SDGs and citizenship, with academic readings and case studies on the implementation of the SDGs in various sectors, which positively impacted future education professionals who were to be part of their initial training. The results showed significant differences in the knowledge of the SDGs between the experimental group and the control group at the end of the term, especially among the experimental group, which worked on the SDG concepts in the subjects taken. Greater knowledge was also observed among the students with a Social Education degree who took a subject related to this topic.
- PublicationOpen AccessIntegrating sustainability in the economics curriculum: challenges and impact on future decision-makers(Institute of Economic Research, 2024-09-30) Noguera-Méndez, Pedro; Molera, Lourdes; Semitiel-García, María; Economía AplicadaResearch background: Scientific evidence has shown the impact of environmental degradation on human well-being, demanding that political and economic decision-makers address the challenge of reversing this process. In this context, the economic education provided to future policymakers and business managers is crucial, because it can accelerate or impede the transition towards sustainability. What is taught in university economic courses, particularly introductory ones, shapes the ideas and the worldview of economic agents, influencing the decisions they will take in their professional activities. Purpose of the article: The main objective of this paper is to determine how sustainability is addressed in introductory economics courses, where the foundations of the discipline are laid. Specifically, the goal is to uncover what ideas are conveyed about sustainability in these courses, how they are taught, and whether there have been any changes in the last decades. Methods: Text Mining and Reflexive Thematic Analysis are applied to examine data from university syllabi and the most commonly used economic textbooks through the lens of a deconstruction of the complex concept of sustainability. Findings & value added: The main contribution of this paper is a proposal for a deconstruction of the complex concept of sustainability that guides the empirical analysis. The results reveal that sustainability is practically absent from introductory economics courses; notably, no progress has been made on ethical issues or in addressing the impact of nature and environmental degradation on human well-being. Moreover, certain conceptions and models that work against the understanding of sustainability are conveyed in the most used textbooks. Although the role of economics discipline in understanding sustainability and in designing and implementing policies for an equitable sustainable transition is key, the teaching of economics offers resistance to change, remaining part of the problem of unsustainability. The integration of sustainability into the university economic courses still represents a major challenge with implications for future decision-makers.
- PublicationOpen AccessSobre las diferencias de género en la percepción social del desarrollo sostenible. Estudio empírico en estudiantes universitarios de alto rendimiento(Universidad de Murcia. Servicio de Publicaciones, 2009-01-01) Murga Menoyo, Mª AngelesEste trabajo contribuye a los estudios sobre desarrollo sostenible realizados desde la perspectiva de género mediante el análisis de las diferencias en las percepciones, actitudes y valores al respecto de hombres y mujeres. Tiene como finalidad última facilitar la atención a la diversidad en los programas formativos que responden al llamamiento de la Década UNESCO por la educación para el desarrollo sostenible, 2005-14. Se ha llevado a cabo sobre una población de estudiantes universitarios de alto rendimiento integrantes del Proyecto Ideum 2010, promovido y financiado por la Comunidad de Madrid. Los resultados señalan diferencias de escasa relevancia, y la necesidad de reforzar la formación de los jóvenes, hombres y mujeres, en los principios y valores de la sostenibilidad.