Browsing by Subject "Desigualdad territorial"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- PublicationOpen AccessAnálisis de la desigualdad social y territorial en España y México(Federación Española de Sociología, 2021) Hernández Pedreño, Manuel; García Justicia, Javier José; García Luque, Olga; SociologíaLa desigualdad social, derivada de factores estructurales, conlleva una distribución diferenciada de bienes, servicios y oportunidades entre grupos sociales y regiones de un país, erosionando la cohesión social. Este trabajo analiza los procesos de desigualdad social en España y México, examinando la evolución de tres ámbitos vitales de la exclusión social (ingresos, empleo y educación), según género, etnia/nacionalidad y territorio. Los resultados evidencian tendencias sociales comunes en materia de desigualdad en ambos países durante la última década. En educación se observa cierto avance, persistiendo grandes distancias territoriales, mediadas por una importante brecha de nacionalidad en España y étnica en México. Respecto a ingresos y empleo, tanto en España como en México, la precarización laboral deteriora la capacidad integradora del trabajo y reduce los niveles de ingresos, afectando más al origen étnico/extranjero y ampliando las divergencias territoriales. Pese a algunas mejoras, se mantienen importantes brechas de género en los tres ámbitos.
- PublicationOpen AccessSocial and Territorial Inequality of Education in Spain(2023-04-24) García-Luque, Olga; Faura-Martínez, Úrsula; Lafuente-Lechuga, Matilde; Economía AplicadaThe aim of this study is to analyze the inequalities existing in Spain both in the risk of social exclusion in the educational dimension and in public expenditure on education. Adopting a territorial perspective, firstly, a synthetic index of exclusion in the educational sphere is constructed by means of factor analysis. Three factors have been extracted that explain the variability of the autonomous community data on exclusion in education (School failure, High school group size and Schooling), elaborating from them the index of educational exclusion that allows the autonomous communities to be ranked according to their results. Secondly, we examine the divergence of regional public spending on education. Comparing the two territorial classifications obtained, in terms of risk of educational exclusion and regional spending on education, the Basque Country and Navarre occupy the best positions; on the other hand, Extremadura and the Balearic Islands are among the worst situated. There is a high correlation between the exclusion index in education and the AROPE rate. Likewise, its link with regional educational expenditure is confirmed, corroborating the relevance of equalizing the investment effort of the autonomous regions in education in order to promote greater social and territorial cohesion in Spain.