Repository logo
  • English
  • Čeština
  • Deutsch
  • Español
  • Français
  • Gàidhlig
  • Latviešu
  • Magyar
  • Nederlands
  • Português
  • Português do Brasil
  • Suomi
  • Svenska
  • Türkçe
  • Қазақ
  • বাংলা
  • हिंदी
  • Ελληνικά
  • Log In
    New user? Click here to register.
Repository logo

Repositorio Institucional de la Universidad de Murcia

Repository logoRepository logo
  • Communities & Collections
  • All of DSpace
  • menu.section.collectors
  • menu.section.acerca
  • English
  • Čeština
  • Deutsch
  • Español
  • Français
  • Gàidhlig
  • Latviešu
  • Magyar
  • Nederlands
  • Português
  • Português do Brasil
  • Suomi
  • Svenska
  • Türkçe
  • Қазақ
  • বাংলা
  • हिंदी
  • Ελληνικά
  • Log In
    New user? Click here to register.
  1. Home
  2. Browse by Subject

Browsing by Subject "Cognitive factors"

Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Publication
    Open Access
    Factores cognitivos asociados al TDAH: implicaciones educativas
    (Comunidad Autónoma de la Región de Murcia, Consejería de Educación y Cultura, Servicio de Publicaciones, 2022) Navarro-Noguera, María; Herrera-Gutiérrez, Eva
    Las investigaciones sobre el perfil cognitivo del alumnado con TDAH han demostrado tener grandes implicaciones en el transcurso del trastorno. Su aplicabilidad al ámbito educativo conlleva repercusiones positivas a nivel académico y emocional. El objetivo de este trabajo descriptivo es reflejar las características cognitivas relacionadas con el TDAH y las implicaciones asociadas al contexto escolar. Para tal fin, contamos con la participación de 127 adolescentes diagnosticados con el trastorno que han realizado el test de inteligencia K-BIT. Los resultados arrojan información sobre las puntuaciones medias obtenidas en las pruebas de Vocabulario, Matrices y CI. Los adolescentes con trastorno hiperactivo obtienen puntuaciones medias en las tres categorías del test K-BIT. Las puntuaciones más elevadas corresponden al test Matrices y al CI. Estos datos sugieren que los adolescentes con TDAH alcanzan mejor rendimiento en las tareas que requieren un componente no verbal. Del mismo modo, reflejan una buena capacidad intelectual. Se discuten algunas implicaciones educativas.
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Publication
    Open Access
    Referees’ Emotions and Performance Perception: The Importance of Stress and Cognitive Appraisal
    (Universidad de Murcia. Servicio de Publicaciones., 2022) Nogueira, Daniela Filipa Canedo; Fontes, Liliana; Gomes, Antonio Rui da Silva; Resende da Silva, Rui Manuel Coelho
    he tasks referees must perform are both complex and very important, and are usually associated with high levels of stress. In this study, we aimed to understand the role of stress and cognitive appraisal on referees’ emotions and sports performance perception before the realization of a game. We adopted a critical incident methodology to understand how referees adapt to the stress related to their next game. The study included 708 football referees (646 males), aged between 18 and 53 (M = 26.81; SD =7.32). We evaluated sources of stress, cognitive appraisal, emotions, and perception of individual performance. Regression analyses pointed out that stress was a main predictor of negative emotions, cognitive appraisal was a predictor of both negative and positive emotions, and that cognitive appraisal also contributed to comprehend the perception of individual performance. In sum, stress and appraisal are important factors to understand the stress experience of referees.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Cookie settings
  • Accessibility
  • Send Feedback