Repository logo
  • English
  • Čeština
  • Deutsch
  • Español
  • Français
  • Gàidhlig
  • Latviešu
  • Magyar
  • Nederlands
  • Português
  • Português do Brasil
  • Suomi
  • Svenska
  • Türkçe
  • Қазақ
  • বাংলা
  • हिंदी
  • Ελληνικά
  • Log In
    New user? Click here to register.
Repository logo

Repositorio Institucional de la Universidad de Murcia

Repository logoRepository logo
  • Communities & Collections
  • All of DSpace
  • menu.section.collectors
  • menu.section.acerca
  • English
  • Čeština
  • Deutsch
  • Español
  • Français
  • Gàidhlig
  • Latviešu
  • Magyar
  • Nederlands
  • Português
  • Português do Brasil
  • Suomi
  • Svenska
  • Türkçe
  • Қазақ
  • বাংলা
  • हिंदी
  • Ελληνικά
  • Log In
    New user? Click here to register.
  1. Home
  2. Browse by Subject

Browsing by Subject "Ciudadanía intercultural"

Now showing 1 - 3 of 3
Results Per Page
Sort Options
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Publication
    Open Access
    Competencias ciudadanas en el alumnado de segundo ciclo de Educación Secundaria Obligatoria en Almería
    (Universidad de Murcia. Servicio de Publicaciones, 2006-01-01) Soriano Ayala, Encarna
    This report shows the research carried out about the civic competences in the second stage of secondary school pupils from Almería. The report begins with a brief theoretical background where civic competences are analyzed: criticism, social-communicative and conflict resolution, considering the intercultural competence as a transverse question. The formulation of specific research targets gives way to the presentation of the methodology which specifies the construction of a likert-type scale about civic competences and the main topics that guide the two discussion groups made up of both Spanish and immigrant school children. Finally, qualitative and quantitative results and achieved conclusions are shown.
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Publication
    Open Access
    La juventud ante la ciudadanía
    (Universidad de Murcia. Servicio de Publicaciones, 2005-01-01) Cabrera, F.; Marín, M. A.; Rodríguez, M.; Espín, J. V.
    In this article appears the results of a work by survey made for he study of citizenship with students of obligatory secondary education. It treats, in particular, of elaboration of a questionnaire to identify the elements that constitute the concept of citizenship of the pupils of secondary. In the first place appears the theory and the model of citizenship of which part, on the basis of which the objectives, the content, and the internal structure of the questionnaire take shape. After a pilot study of the same one and once made the opportune modifications, the questionnaire is constructed to apply. The questionnaire, that appears in the annex of this article, is applied to a multicultural sample of 333 people of six centers of obligatory secondary education. Finally, the results obtained in the study appear, as the evidences of the technical characteristics of the elaborated instrument.
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Publication
    Open Access
    Nociones de ciudadanía intercultural en la formación inicial del profesorado : una revisión sistemática de literatura
    (Universidad de Zaragoza, Asociación Universitaria de Formación del Profesorado (AUFOP), 2025) Oyarce Salamanca, Jorge
    El estudio tiene por objetivo exponer el estado del arte sobre las nociones sobre ciudadanía intercultural que se encuentran presentes en la literatura científica sobre formación inicial del profesorado. Para ello, se desarrolla una revisión sistemática de la literatura, publicada entre 2000 y 2023, en las bases de datos de Web of Science (WoS), Scopus, ProQuest, JSTOR, ERIC, Scielo, Dialnet y en Google Académico, a partir de adaptaciones de la Declaración PRISMA 2020. El proceso de búsqueda se desarrolla en cuatro fases, en base a criterios de inclusión definidos y un análisis temático, que permite la selección final de 10 documentos. Los documentos seleccionados son sometidos a un análisis de contenido cualitativo mediante una codificación abierta y axial en el software ATLAS.ti 23. Los resultados dan cuenta de que la perspectiva de ciudadanía intercultural se encuentra escasamente presente en la formación inicial del profesorado, la que se expresa bajo tres nociones ciudadanía intercultural como competencia profesional docente en contextos multiculturales e interculturales, ciudadanía intercultural para la adquisición de lengua extranjera, y ciudadanía intercultural para una educación de ciudadana global. Se concluye que la escasa presencia de una ciudadanía intercultural en la formación del futuro profesorado es resultado de concepciones monoculturales occidentales de ciudadanía imperantes en los programas de formación docente, las que dificultan una formación del profesorado respetuosa de la diversidad social y cultural y dirigida a establecer un diálogo intercultural de saberes para el aprendizaje de la ciudadanía en todo el estudiantado en contextos multiculturales e interculturales.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Cookie settings
  • Accessibility
  • Send Feedback