Browsing by Subject "Atenção plena"
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- PublicationOpen AccessPropiedades psicométricas de la State Mindfulness Scale for Physical Activity 2 (SMS-PA2) en adultos brasileños(Universidad de Murcia. Servicio de publicaciones, 2025) Peixoto, Evandro Morais; Cox, Anne Elizabeth; Romano, Amanda Rizzieri; Silva, Maynara Priscila Pereira; Palma, Bartira Pereira; Costa, Ariela Raissa Lima; Bonfá-Araujo, Bruno; Sin departamento asociadoThe main objective of this study was to estimate evidence of validity based on internal structure and internal consistency of the Brazilian version of the Mindfulness Scale for Physical Activity (SMS-PA2) in physical activity and sports practitioners. The sample included 231 participants aged between 18 and 72 years. Confirmatory factor analysis showed better fit for the bifactor model (CFI = .990, TLI = .987, RMSEA = .035), with adequate internal consistency indices. Validity evidence was also estimated based on relationships with other variables: positive affect, exercise satisfaction, and negative affect. The study concluded that the Brazilian version of SMS-PA2 is a valid measure, consistent with the original bifactor theoretical structure, supporting its use in assessing mindfulness in the context of physicalactivity, with relevant applications for both research and practice
- PublicationOpen AccessRevisión sistemática de la investigación sobre el uso del mindfulnessen la educación física(Universidad de Murcia. Servicio de publicaciones, 2021) López Secanell, Irene; Gené Morales, JavierObjetivo: Esta revisión sistemática tuvo el objetivo de revisar los artículos publicados en los últimos seis años sobre el uso de mindfulness en la educación física. Método: Se analizaron los artículos publicados desde 2014 hasta 2020 mediante las bases de datos ERIC, Taylor y Francis, Web of Science y SCOPUS. Resultados: Se han incluido 15 artículos. De estos artículos la mayoría fueron publicados en Estados Unidos, sin ninguna representación en el España. Los resultados confirman los beneficios del mindfulness en la mejora del desarrollo de la educación emocional, la atención plena, habilidades de conciencia, la autoeficacia, la autorregulación, la disminución del estrés, del rendimiento deportivo y la actividad física. Conclusiones: A pesar de los beneficios corroborados del mindfulness en el ámbito deportivo, en España, en comparación con otros países, las investigaciones sobre mindfulness y educación física escolar son prácticamente inexistentes.