Browsing by Subject "Atenção"
Now showing 1 - 4 of 4
Results Per Page
Sort Options
- PublicationOpen AccessAnálisis de la validez convergente de un instrumento informatizado para evaluar la atención en deportistas: Rejilla 1.0.(Murcia: Servicio de publicaciones de la Universidad de Murcia, 2020) González Guirval, Fernando; Reigal, Rafael E.; Morillo Baro, Juan P.; Juárez Ruiz de Mier, Rocío; Hernández Mendo, Antonio; Morales Sánchez, VerónicaEl objetivo de esta investigación fue analizar la validez convergente de un programa informatizado denominado Rejilla 1.0, que se construyó con el objetivo de evaluar la atención selectiva y para ser utilizado en contextos como el deporte. Un total de 99 participantes colaboraron en el estudio, con edades entre 19 y 36 años (M ± DT= 25.15 ± 3.56). Para valorar la validez convergente se realizaron análisis de correlaciones con otros instrumentos que se han utilizado tradicionalmente para evaluar la atención selectiva, como son el Test de Atención D2 y el Test Toulouse-Piéron. Los resultados encontrados pusieron de manifiesto correlaciones moderadas y bajas entre los instrumentos, lo cual sugiere relaciones entre ellos, aunque se deben tomar con cautela. Las medidas principales del Test de Atención D2 y el Test Toulouse-Piéron mostraron niveles moderados con los aciertos de Rejilla 1.0, pero las medidas secundarias manifestaron asociaciones bajas. Se sugiere que otras funciones cognitivas, además de atención selectiva, podrían participar en la realización de los ejercicios de Rejilla 1.0, lo cual se discute en el trabajo.
- PublicationOpen AccessFuncionamiento cognitivo y rendimiento deportivo en jóvenes futbolistas: Una revisión sistemática(Universidad de Murcia. Servicio de Publicaciones., 2022) Sabarit Peñalosa, Alejandro; Rodríguez López, Enrique; Reigal-Garrido, Rafael E.; Morillo Baro, Juan Pablo; Vázquez Diz, Juan Antonio; Hernández Mendo, Antonio; Morales Sánchez, Verónica OdiliaEl funcionamiento cognitivo está adquiriendo especial relevancia a la hora de estudiar los factores que influyen en el rendimiento en fútbol. Si bien la relación entre funciones cognitivas y rendimiento deportivo cuenta con una literatura extensa en futbolistas adultos, no ocurre lo mismo en jugadores de edades tempranas, donde dicha asociación no se ha explorado en profundidad. Este trabajo surge con el propósito de conocer el estado de la cuestión y profundizar en esta línea de investigación en categorías infantiles y juveniles, de edades comprendidas entre los 8 y 19 años. Para ello, se ha llevado a cabo una revisión sistemática sobre las relaciones existentes entre el funcionamiento cognitivo y el rendimiento deportivo en jóvenes futbolistas. Para la realización de dicha revisión sistemática se analizaron los artículos publicados sobre esta cuestión en los últimos 10 años siguiendo el método PRISMA. Para una búsqueda exhaustiva de la literatura existente se han utilizado las bases de datos Web of Science (WoS), SCOPUS, Dialnet, PubMed y Google Scholar, entre otras, incluyendo artículos publicados tanto en lengua castellana como inglesa. Finalmente, 12 artículos fueron analizados e incluidos en la revisión. Los resultados mostraron que existen relaciones significativas entre las funciones cognitivas y el rendimiento en jóvenes futbolistas, de entre las cuales destacan variables como la atención, el control inhibitorio, la flexibilidad cognitiva o la toma de decisiones, encontrándose diferencias entre las puntuaciones obtenidas por futbolistas de élite y las obtenidas por deportistas amateurs o población general, siendo significativamente mayores en el primer grupo.
- PublicationOpen AccessMotor competence difficulties and attention deficit and hyperactivity disorder (ADHD) among secondary students(Murcia: Servicio de publicaciones de la Universidad de Murcia, 2020) Villa, Miguel; Barriopedro Moro, María Isabel; Ruiz Pérez, Luis MiguelA high proportion of children with Attention problems (ADHD) experience motor competence problems. The present study sought to compare the motor competence between a group of ADHD students and a normative sample before and after controlling for motor coordination problems, and check if there are differences between the group with ADHD and the group with DT, depending on the presence or not of the DCD concurrent with the ADHD.A total of 22 children with ADHD combined type (ADHD-CT; 12–13 years,SD0.7,16 males, 6 females) and 23 age-matched typically developing children with no movement difficulties (12-13 years,SD0.716 males, 7 females) participated in this study. Motor coordination was measured using the Movement Assessment Battery for Children-2nd Edition (MABC-2). ADHD symptoms were assessed by the school’s Department of Psychology.The ADHD diagnosis is based ondiagnostic criteria established by the Diagnostic and statistical manual of mental disorders, fifth edition (DSM-5), and the application of the following behavioral scales and evaluation of executive functions have been followed: Child Behavior Checklist for ages; Behavior Ratting Inventory of Executive Functions (BRIEF); Scales for the Evaluation of ADHD (EDAH).Based on the MABC-2 score(percentile score ≤ 5th), ADHD children were classified into two groups: co-occurring DCD/ADHD and ADHD group. Results showed that children with ADHD and typically developing (TD) children showed big individual differences on all motor skill areas and on overall percentile scores. Thirteen children with ADHD were delayed, and three were at risk for motor delays. Only four TD children were at risk for motor delays. DCD/ADHD group scored significantly lower than the TD group across all motor skill areas, while ADHD group scored lower than the TD group only on manual dexterity.
- PublicationOpen AccessThe effects of breakfast consumption on concentrated and distributed attention levels: a cross-sectional study with Brazilian school children of the public school system(2022) Freitas, Guilherme; Mendes, Aluisio Menin; Foschiera, Diogo BertellaAttention is a very important aspect for school and physic performance and, regular breakfast consumption has been associated with better student performance. In addition, adequate glycemia levels are related to better quality of life. Therefore, the purpose of this study is to analyze the effects of breakfast consumption andglycemia levels on concentrated and distributed attention levels of high school students. This is a quantitative and cross-sectional research. The sample was composed by 54 students with average ages of 16±0.89, regularly enrolled in high school at an institution of the public school system. For this research we used the following data collection instruments: I) food records; II) capillary blood glucose testing with electronic device; III) Toulouse-Piéron's concentrated attention test, and; IV) Grid-type test. The data was collected on visits to the research site from 8:00 a.m. and 9:00 a.m. The sample was divided into fed group (who had breakfast) and fasting group (who had no breakfast). The fed group showed statistically better results for glycemia levels (87.25±14.76 mg/dl), concentrated attention (116.21±36.49 points), and distributed attention (20.89±4.08 points). Mild correlations between the glycemia and attention levels were found. The results suggest a positive association between breakfast consumption and glycemia levels adequate to health with concentrated and distributed attention levels