Please use this identifier to cite or link to this item: http://dx.doi.org/10.6018/educatio.432981

Title: Evolución y nuevas perspectivas del concepto de resiliencia: de lo individual a los contextos y a las relaciones socioeducativas
Other Titles: Evolution and new perspectives of the concept of resilience: from an individual-based approach to socio-educational contexts and relationships
Issue Date: 2020
Publisher: Universidad de Murcia
ISSN: 1989-466X
Related subjects: CDU::3 - Ciencias sociales::37 - Educación. Enseñanza. Formación. Tiempo libre
Keywords: Resiliencia
Adversidad
Relaciones educativas
Comunidad
Empoderamiento
Resilience
Adversity
Educational relationships
Community
Empowerment
Abstract: La resiliencia es un concepto que en los últimos años está teniendo cada vez mayor presencia en los ámbitos sociales y educativos de nuestro país. Aunque su uso es relativamente reciente en el contexto español, sin embargo es un concepto que viene siendo utilizado desde el ámbito de la práctica profesional y avalado por numerosas investigaciones en el contexto anglosajón. Este trabajo tiene como objetivo estudiar la evolución que este concepto ha tenido durante las últimas décadas. Este análisis pone de manifiesto que la resiliencia es un tópico controvertido y en plena construcción. En efecto, los resultados del estudio bibliográfico y conceptual sobre la resiliencia muestran la evolución que ha tenido el tema en las tres últimas décadas desde un enfoque de la resiliencia centrado en el individuo y las cualidades de la persona resiliente, hacia un enfoque más socioeducativo, que se preocupa por comprender todos los elementos culturales y comunitarios que emergen e interactúan en los procesos resilientes. A partir de todo este análisis, el artículo arroja algunas conclusiones para repensar y actualizar el modo de abordar las prácticas e investigaciones sobre resiliencia.
Resilience is a concept that in recent years has had an ever-increasing presence in social and educational settings in Spain. Although its use is relatively recent in the Spanish context, it has been used in professional practice and supported by extensive research in the English-speaking context. This paper aims to study the evolution of this concept over the last decades. Our analysis found that resilience is a controversial topic and is still being constructed. The outcomes of the literature review and the conceptual study on resilience showed that this issue has been evolving over the last three decades, moving from an individual- based approach to resilience, focused on the qualities of a resilient person, towards a more socio-educational focus, concerned with understanding all the cultural and community-based elements that emerge and interact in resilience processes. From this analysis, the paper delimits some conclusions aimed at rethinking and updating how resilience practices and research are addressed.
Primary author: Ruiz Román, Cristóbal
Pérez Cea, Jesús Juárez
Molina Cuesta, Lorena
Collection: Vol. 38, Nº 2 (2020)
URI: http://hdl.handle.net/10201/94321
DOI: http://dx.doi.org/10.6018/educatio.432981
Document type: info:eu-repo/semantics/article
Number of pages / Extensions: 20
Rights: info:eu-repo/semantics/openAccess
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
Appears in Collections:Vol. 38, Nº 2 (2020)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
432981-Texto del artículo-1468301-1-10-20200625.pdf1,65 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons