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Title: Una mirada al abandono escolar prematuro en Portugal: realidades, contextos y prácticas
Other Titles: A look at early school leaving in Portugal: Realities, contexts and practices
Issue Date: 2020
Publisher: Universidad de Murcia
ISSN: 1989-466X
Related subjects: CDU::3 - Ciencias sociales::37 - Educación. Enseñanza. Formación. Tiempo libre
Keywords: Abandono escolar prematuro
Jóvenes
Políticas educativas
Early school leaving
Young people
Education policies
Education measures
Abstract: Teniendo en cuenta que el abandono prematuro de la escuela (ESL)/ abandono prematuro de la educación y de la formación es un problema sumamente político, este articulo hace una mirada al abandono escolar prematuro en Portugal, enfocando sus realidades, contextos y prácticas, en una interacción entre el nivel nacional y europeo y sus orientaciones educativas. Se hace un breve análisis del contexto del problema y su evolución y se presenta el sistema educativo para después reflexionar acerca de la actual orientación educativa, aportando evidencias sobre las perspectivas de inclusión. Finalmente se enfocan medidas intramuros para enfrentar el abandono escolar en una escuela secundaria superior en un área de intervención educativa prioritaria. El objetivo del trabajo es analizar el abandono prematuro de la escuela, hacendo oír las voces de diferentes personas implicadas, como son el diretor de la escuela, el profesorado y las/ los jóvenes ante un conjunto de medidas implementadas en su contexto educativo. Estas medidas son preventivas, e incluyen una preparación para los exámenes y el defensor del estudiante, cuestiones centrales en este artículo. Se argumenta que la lucha contra ESL se encuentra en la tensión entre las políticas destinadas a hacer frente a las necesidades de la economía y de la sociedad del conocimiento y la tentativa de promover la inclusión social a través de la consecución de los itinerarios educativos, dando herramientas a las personas jóvenes para llevar adelante sus posibles opciones.
Bearing in mind that early school leaving (ESL) / early leaving from education and training (ELET) is a political problem, this article looks at early school leaving in Portugal, focusing on its realities, contexts and practices and tapping into the interaction between the national and the European levels and their guidelines for education. The context of the problem and its evolution is briefly analyzed. Following the description of the education system, we also provide some reflections on current educational lines, providing evidence on how inclusion is implemented within such lines. Finally, intramural measures are proposed with a view to addressing early school leaving in an upper secondary school located in an educational area of priority intervention. The objective of the article is to analyze early school leaving by making the voices of different stakeholders heard—the school principal, teachers and students—following the implementation of a set of educational measures. These measures are preventive and include preparation for exams and the function of student advocates, two aspects which have a prominent role in this article. We argue that the struggle against ESL lies in the tension between economic policies and the knowledge society and the promotion of social inclusion which requires the definition of educational trajectories aimed at providing young people with the necessary tools for them to make adequate decisions for their future.
Primary author: Costa Araújo, Helena
Macedo, Eunice
Magalhães, António
Rocha, Cristina
Collection: Vol. 38, Nº 2 (2020)
URI: http://hdl.handle.net/10201/94228
DOI: http://dx.doi.org/10.6018/educatio.414651
Document type: info:eu-repo/semantics/article
Number of pages / Extensions: 22
Rights: info:eu-repo/semantics/openAccess
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Appears in Collections:Vol. 38, Nº 2 (2020)

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