Please use this identifier to cite or link to this item: https://doi.org/10.6018/analesdoc.379381

Title: Definición de estándares en competencias informacionales en comunicación científica y su aplicación en docentes universitarios mexicanos
Other Titles: Definition of standards in information competences in scientific communication and their application in Mexican university teachers
Issue Date: 2020
Publisher: Universidad de Murcia. Servicio de publicaciones
Citation: Anales de Documentación, vol. 23, nº 2, (2020)
ISSN: 1697-7904
1575-2437
Related subjects: CDU::0 - Generalidades.::02 - Biblioteconomía. Documentación
Keywords: Comunicación científica
Alfabetización científica
Albafetización informacional
Cultura científica
Abstract: La presente investigación expone un conjunto de estándares compuestos de distintas dimensiones e indicadores de rendimiento para evaluar la competencia en la comunicación científica en profesores universitarios mexicanos. El estudio se integró por distintas fases complementarias y subsecuentes: (i) investigación documental sobre elementos normativos y teóricos que sustentan la identificación inicial de indicadores de rendimiento de evaluación comunicación científica; (ii) validación de información por 32 investigadores expertos en ciencias; (iii) validación de información por 62 expertos en alfabetización informacional (ALFIN); y (iv) derivación de un conjunto de estándares, mismos que fueron probados en 28 profesores universitarios del área de las ciencias químicas con potencialidad científica. Los resultados de la investigación definieron un conjunto de estándares integrados por ocho dimensiones y 34 indicadores de rendimiento, para posteriormente probar su funcionalidad diagnosticando niveles individuales y colectivos de competencia en comunicación científica, favoreciendo la identificación de fortalezas y debilidades, con lo cual se posibilita el diseño de propuestas de mejora a través de procesos planeados de cambio y beneficiando el desarrollo de habilidades hacia la producción y comunicación científica.
Abstract: The present research exposes a set of standards composed of different dimensions and performance indicators to evaluate the competence in scientific communication in Mexican university professors. The study consisted of different complementary and subsequent phases: (i) documentary research on normative and theoretical elements that support the initial identification of performance indicators for scientific communication evaluation; (ii) validation of information by 32 expert researchers in science; (iii) validation of information by 62 experts in information literacy (IL); and (iv) derivation of a set of standards, which were tested by 28 university professors in the area of chemical sciences with scientific potential. The results of the research defined a set of standards made up of eight dimensions and 34 performance indicators, to later test their functionality by diagnosing individual and collective levels of competence in scientific communication, favoring the identification of strengths and weaknesses, thereby enabling the design of improvement proposals through planned processes of change and benefiting the development of skills towards scientific production and communication.
Primary author: Anchondo Granados, Rocío
Tarango, Javier
Cortés Vera, Jesús
Machin Mastromatteo, Juan D.
URI: http://hdl.handle.net/10201/93482
DOI: https://doi.org/10.6018/analesdoc.379381
Document type: info:eu-repo/semantics/article
Number of pages / Extensions: 15
Rights: info:eu-repo/semantics/openAccess
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
Appears in Collections:Vol. 23, nº 2 (2020)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
379381-Texto del artículo-1435491-1-10-20200429.pdf429,39 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons