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https://doi.org/10.6018/reifop.422971
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Título: | Flipped learning y competencia digital: Una conexión docente necesaria para su desarrollo en la educación actual |
Otros títulos: | Flipped learning and digital competence: A teaching connection necessary for its development in current education |
Fecha de publicación: | 2020 |
Editorial: | Universidad de Murcia |
ISSN: | 1575-0965 |
Materias relacionadas: | CDU::3 - Ciencias sociales::37 - Educación. Enseñanza. Formación. Tiempo libre |
Palabras clave: | TIC Competencia digital Metodologías activas Flipped learning. ICT Digital competence Active methodologies |
Resumen: | Las
tecnologías
de
la
información
y
comunicación
(TIC)
son
usadas
cada
vez
más
para
el
desarrollo
de
prácticas
educativas
innovadoras
en
las
distintas
etapas
educativas.
El
objetivo
de
la
presente
investigación
es
conocer
si
el
profesorado
tiene
adquiridas
las
competencias
digitales
necesarias
para
desarrollar
acciones
pedagógicas
mediante
el
enfoque
de
enseñanza
flipped
learning.
El
método
de
investigación
se
ha
efectuado
mediante
un
diseño
no
experimental
de
corte
descriptivo
y
correlacional,
fundamentado
en
una
metodología
cuantitativa.
El
instrumento
utilizado
es
un
cuestionario
ad
hoc.
La
muestra
está
conformada
por
627
docentes.
Los
resultados
muestran
que
el
profesorado
no
utiliza
habitualmente
el
flipped
learning
en
los
procesos
formativos,
principalmente
por
la
falta
de
confianza
hacia
dicha
metodología
y
por
presentar
un
bajo
nivel
competencial
en
destrezas
tecnopedagógicas
digitales.
Se
concluye
que
los
profesionales
de
la
educación
analizados
no
presentan
una
adecuada
competencia
digital
para
poder
aplicar
flipped
learning
debido
al
deficiente
nivel
de
competencia
digital
revelado,
hecho
que
conlleva
una
escasa
utilización
de
dicho
método. Information and communication technologies (ICT) are increasingly used for the development of innovative educational practices at different educational stages. The objective of this research is to know if teachers have acquired the digital skills necessary to develop pedagogical actions through the flipped learning teaching approach. The research method has been carried out through a non-‐experimental descriptive and correlational design, based on a quantitative methodology. The instrument used is an ad hoc questionnaire. The sample is made up of 627 teachers. The results show that teachers do not routinely use flipped learning in training processes, mainly due to the lack of confidence towards said methodology and because they have a low level of competence in digital techno-‐pedagogical skills. It is concluded that the educational professionals analyzed do not have adequate digital competence to be able to apply flipped learning due to the deficient level of digital competence revealed, a fact that implies a low use of said method. |
Autor/es principal/es: | Pozo Sánchez, Santiago López Belmonte, Jesús Moreno Guerrero, Antonio José Hinojo Lucena, Francisco Javier |
Colección: | Vol. 23, Núm. 2 (2020) |
URI: | http://hdl.handle.net/10201/92582 |
DOI: | https://doi.org/10.6018/reifop.422971 |
Tipo de documento: | info:eu-repo/semantics/article |
Número páginas / Extensión: | 15 |
Derechos: | info:eu-repo/semantics/openAccess Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International |
Aparece en las colecciones: | Vol. 23, Núm. 2 (2020) |
Ficheros en este ítem:
Fichero | Descripción | Tamaño | Formato | |
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