Please use this identifier to cite or link to this item: https://doi.org/10.6018/reifop.418171

Title: Competencia digital del profesorado para la atención al alumnado con dificultades de aprendizaje. Una revisión teórica
Other Titles: Digital competence of the teaching staff to attend to students with learning difficulties. A theoretical review
Issue Date: 2020
Publisher: Universidad de Murcia
ISSN: 1575-0965
Related subjects: CDU::3 - Ciencias sociales::37 - Educación. Enseñanza. Formación. Tiempo libre
Keywords: Dificultades de aprendizaje
Tecnología
Competencia digital
TDAH
Learning disabilities
Technology
Digital competence
Abstract: The use of new methodologies in the educational field, such as the use of technology, has a positive influence on the reduction of learning difficulties presented by primary school students in general and those suffering from some type of disorder such as ADHD in particular. This is the origin of the interest in carrying out this study, through which we wish to analyse the current situation of the scientific literature present in the Scopus database, in relation to the use of ICT in education with respect to learning difficulties. The results show that in the last forty-­‐four years (1975-­‐2019) the existing publications on the subject in question have increased significantly, going from publishing one document in 1975 to producing fifty-­‐nine in 2019, that is, from a production of 0.014% to 8.79%. The scientific literature shows a first increase in 2010 (44 publications) until reaching 59 in 2019, which makes us think that it will continue to increase in the coming years. The study ends by proposing to carry out a study of similar characteristics in the databases of Dialnet, Web of Science or Google Scholar.
El uso de nuevas metodologías en el ámbito educativo, como es el uso de las tecnologías, influye positivamente en la reducción de las dificultades de aprendizaje que presenta el alumnado de Educación Primaria en general y en los que padecen algún tipo de trastorno como TDAH, en particular. De aquí nace el interés por la realización de este estudio, a través del cual se quiere analizar la situación actual de la literatura científica presente en la base de datos Scopus, en relación al uso de las TIC en educación con respecto a las dificultades de aprendizaje. Los resultados muestran que en los últimos cuarenta y cuatro años (1975-­‐2019) las publicaciones existentes sobre el tema en cuestión han aumentado de forma significativa, pasando de publicar un documento en 1975 a producir cincuenta y nueve en 2019, es decir, se ha pasado de una producción de 0.014% a 8.79%. La literatura científica muestra un primer repunte en el año 2010 (44 publicaciones) hasta llegar en 2019 a 59, lo que nos hace presagiar que seguirá aumentando en los próximos años. Finaliza la investigación proponiendo realizar otros estudios de características similares en las bases de datos Dialnet, Web of Science o Google Scholar.
Primary author: López Núñez, Juan Antonio
Campos Soto, María Natalia
Aznar Díaz, Inmaculada
Rodríguez Jiménez, Carmen
Collection: Vol. 23, Núm. 2 (2020)
URI: http://hdl.handle.net/10201/92581
DOI: https://doi.org/10.6018/reifop.418171
Document type: info:eu-repo/semantics/article
Number of pages / Extensions: 12
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Appears in Collections:Vol. 23, Núm. 2 (2020)

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