Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10201/91774

Title: GDPatrimonio: creando materiales para el patrimonio de la Región de Murcia
Other Titles: GDPatrimonio: creating materials for the Region of Murcia patrimony
Issue Date: 13-May-2020
Date of creation: 2020
ISSN: 2659-8345
Related subjects: CDU::3 - Ciencias sociales
Keywords: Patrimonio
Museo
Metodologías
Gamificación
Active methodologies
Developers groups
Project-based learning
Learn to teach
Abstract: La metodología que hemos llamado Grupos de Desarrollo se basa en tres principios básicos: aprende para enseñar, crea algo útil para la sociedad y utiliza la tecnología. Esta metodología ha sido llevada a la práctica en el proyecto GDMuseos (gdmuseos.es), facilitando a los docentes la experimentación con nuevas metodologías mientras los estudiantes desarrollan materiales para distintos museos de la Región de Murcia. Estudiantes de primaria, secundaria obligatoria, bachillerato y universitarios de distintos centros participan en un proyecto interdisciplinar en el que el trabajo colaborativo y la formación entre iguales han permitido crear una Comunidad de Innovación. Como resultado del proyecto, más de 1000 estudiantes y 90 profesores han practicado otra forma de aprender y enseñar, han comprobado que estudiantes de entre 10 y 20 años pueden construir contenidos útiles para la sociedad y se han creado gamificaciones para el Museo Nacional de Arqueología Subacuática (ARQVA), Museo Arqueológico de Murcia, Museo de Santa Clara, Museo de la Ciencia y el Agua, Museo de la Ciudad de Murcia y Museo Etnológico de la Huerta de Murcia en Alcantarilla
Developers Group methodology is based on 3 key tenets: learning to teach, creating something useful for society and the use of technology. This methodology has been implemented on the GDMuseos project (gdmuseos.es), allowing teachers to experiment with new methodologies while students develop materials for different museums across the Region of Murcia. Students from primary, secondary, A-levels/Sixth Form and university participate all together in this multidisciplinary project on which collaborative work and peer-learning has permitted the creation of a community of innovation. This project has resulted in more than 1000 students and 90 teachers putting into practice a different way of teaching and learning. It has also proved that students ranging from 10 to 20 years old are able to create contents and materials which are useful for society. For instance, gamifications for the National Museum of Underwater Archaeology, Archaeological Museum of Murcia, Santa Clara Museum, Water and Science Museum, Murcia City Museum and Ethnological Museum of the Murcian Orchard
Primary author: Fuentes Llamas, Ana
Hernández Contreras, María Isabel
Nieto Pérez, Silvia
Pozo Serrano, Beatriz
Ruiz Ruiz, Carmen
Collection: Revista de educación, innovación y formación: REIF V. 2, 2020
URI: http://hdl.handle.net/10201/91774
Document type: info:eu-repo/semantics/article
Number of pages / Extensions: 18
Rights: info:eu-repo/semantics/openAccess
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
Appears in Collections:2020, V. 2

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