Please use this identifier to cite or link to this item: https://doi.org/10.6018/cpd.343681

Title: Motivation, parental style and psychological well-being of female basketball school player
Other Titles: Motivación, estilo parental y bienestar psicológico de jugadoras femeninas de baloncesto
Motivação, estilo parental e bem-estar psicológico de jogadoras escolares de basquetebol
Issue Date: 2020
Publisher: Murcia: Servicio de publicaciones de la Universidad de Murcia
Citation: Cuadernos de psicología del deporte, Vol. 20, nº 1 (2020)
ISSN: 1989-5879
1578-8423
Related subjects: CDU::1 - Filosofía y psicología::159.9 - Psicología
CDU::7 Bellas artes::79 - Diversiones. Espectáculos. Cine. Teatro. Danza. Juegos.Deportes
Keywords: Self-determination
Child sports
Parental influence
Abstract: Motivation can be considered as one of the most researched themes in the sporting context, especially because of its relatedness with different psychological attributes and the intention of prospective practice. In this sense, this study verified the correlation between motivation, parental style and psychological well-being in 9 school basketball athletes, with a mean age of 13.6 ± 0.8 years, from a private school in the city of São José do Rio Pardo, Brazil. The following instruments were used: 1) Sociodemographic questionnaire; 2) Sport Motivation Scale; 3) Parental Behavior in Sports Questionnaire; 4) Scale of Perceived Autonomy in Sports; 5) Scale of Perceived Skill in Sports; 6) Scale of Need of Relatedness; 7) Scale of self-description (self-esteem); 8) Scale of Satisfaction with Life. Thedata treatment was done through the SPSS statistical package, adopting the level of significance of p<0.05. It was possible to verify significant correlations between “Sports support from father” x “Sports support from mother” (r = 0.817); “Intrinsic motivation to accomplish” x “Extrinsic motivation for challenging experiences” (r = 0.751); “Dissatisfaction from father with sports performance” x “Intrinsic motivation to accomplish” (r = -0.814); “Introjected regulation” x “Sports support from mother” (r = -0.851); “Introjected regulation” x “Sports support from father (r = -0.783)”. The results demonstrate the relatedness between motivation, parental style and psychological well-being, which refers to the need for care regarding to the motivational strategies adopted by parents and coaches of children and adolescents in this important phase of physical, social and sports development.
RESUMEN: La motivación puede ser considerada una de las temáticas más estudiadas en el contexto deportivo, principalmente por su relación con la intención futura de práctica y la satisfacción de los deportistas. En busca de comprender mejor este fenómeno, este estudio analizó las correlaciones entre la motivación autodeterminada, estilo parental y bienestar psicológico en 9 jugadoras de baloncesto escolar con una edad media de 13,6 ± 0,8 años de un colegio privado en la ciudad de São José do Rio Pardo, Brasil. Como instrumentos se utilizaron: 1) Cuestionario Sociodemográfico; 2) Escala de Motivación Deportiva; 3) Cuestionario de Comportamientos Parentales en el Deporte; 4) Escala de Autonomía Percibida en el Deporte; 5) Escala de Competencia Percibida en el Deporte; 6) Escala de Necesidad de Relación; 7) Escala de autodescripción (autoestima); 8) Escala de Satisfacción con la Vida. Fue posible verificar correlaciones significativas entre "Apoyo deportivo del padre" x "Apoyo deportivo de la madre" (r = 0.817); “Motivación intrínseca para lograr” x “Motivación extrínseca para experiencias desafiantes” (r = 0.751); "Insatisfacción del padre con el rendimiento deportivo" x "Motivación intrínseca para lograr" (r = -0.814); “Regulación introyectada” x “Apoyo deportivo de la madre” (r = -0.851); “Regulación introyectada” x “Apoyo deportivo del padre (r = -0.783)”. Los resultados demuestran la relación entre la motivación, el estilo de los padres y el bienestar psicológico, que se refiere a la necesidad de atención en relación con las estrategias motivacionales adoptadas por los padres y entrenadores de niños y adolescentes en esta importante fase de desarrollo físico, social y deportivo.
Primary author: Souza Júnior, Luis Antônio
Falconi, Carlos Alexandre
Dias, Helton Magalhães
Brandão, María Regina Ferreira
Zanetti, Marcelo Callegari
URI: http://hdl.handle.net/10201/85375
DOI: https://doi.org/10.6018/cpd.343681
Document type: info:eu-repo/semantics/article
Number of pages / Extensions: 17
Rights: info:eu-repo/semantics/openAccess
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
Appears in Collections:Vol.20, nº 1 (2020)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
343681-Texto del artículo-1375611-2-10-20200110.pdf356,12 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons