Please use this identifier to cite or link to this item: http://dx.doi.org/10.6018/red/61/05

Title: Evaluación de las competencias digitales sobre seguridad de los estudiantes de Educación Básica
Other Titles: Assessing the digital-safety competences of students in Basic Education
Issue Date: 2019
Publisher: Universidad de Murcia
ISSN: 1578-7680
1131-8783
Related subjects: CDU::3 - Ciencias sociales::37 - Educación. Enseñanza. Formación. Tiempo libre
Keywords: Educación básica
Seguridad online
Cibercultura
Digcomp
Scholarship
Online security
Evaluation
Cyberculture
Abstract: El objetivo del trabajo es elaborar y analizar una prueba de evaluación dirigida a estudiantes que finalizan la Educación Primaria. La prueba se ha diseñado para medir los conocimientos, capacidades y actitudes de los estudiantes en las 4 competencias del área de seguridad señaladas en el modelo DigComp (protección de los dispositivos, de los datos personales, de la salud y del medio ambiente). Para su análisis ha sido aplicada a 600 estudiantes entre 12 y 14 años. Los ítems muestran unos índices adecuados de discriminación y dificultad, así como se encuentran correlaciones significativas entre las dimensiones de conocimiento, habilidad y actitud. La fiabilidad de la prueba se ha estimado en Alfa de Cronbach=0,68. La validez se ha asegurado mediante juicio de expertos y el análisis de la estructura factorial de la prueba.
The objective of this study is to develop and analyse an evaluation test aimed at students who are at the end of their Primary Education. The test is designed to measure the knowledge, abilities and attitudes of students in the 4 safety competences identified in the DigComp model (protecting devices, personal data, health and the environment). The test was administered to 600 students aged between 12 and 14 in order to analyse it. The items show some suitable discrimination and difficulty indices, and significant correlations between the dimensions of knowledge, skill and attitude were also found. Test reliability was estimated with a Cronbach's Alpha of 0.68. Validity was ensured through experts’ judgment and analysis of the test’s factorial structure.
Primary author: García-Valcárcel Muñoz-Repiso, Ana
Salvador Blanco, Laurentino
Casillas Martín, Sonia
Basilotta Gómez‐Pablos, Verónica
Collection: RED: revista de educación a distancia, N. 61, 2019
URI: http://hdl.handle.net/10201/77102
DOI: http://dx.doi.org/10.6018/red/61/05
Document type: info:eu-repo/semantics/article
Number of pages / Extensions: 34
Rights: info:eu-repo/semantics/openAccess
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
Appears in Collections:2019, N. 61

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
03_RED_N61_2019.pdf531,4 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons