Please use this identifier to cite or link to this item: http://dx.doi.org/10.6018/red/60/08

Title: Análisis de la adicción al smartphone en estudiantes universitarios. Factores influyentes y correlación con la autoestima
Other Titles: Analysis of smartphone addiction in university students. Influential factors and correlation with self-esteem
Issue Date: 2019
Publisher: Universidad de Murcia
ISSN: 1578-7680
1131-8783
Related subjects: CDU::3 - Ciencias sociales::37 - Educación. Enseñanza. Formación. Tiempo libre
Keywords: Adicción al Smartphone
Dispositivos móviles
Autoestima
Educación superior
Estudiantes
Smartphone addiction
Mobile devices
Self-esteem
Higher education
Students
Abstract: Los smartphones son el dispositivo móvil más utilizado por parte de la población. Su uso se ha intensificado en los últimos años, dando lugar a comportamientos adictivos entre los más jóvenes. Los objetivos de este trabajo fueron evaluar el grado de adicción al smartphone, determinar los factores sociodemográficos que influyen en la adicción y en la autoestima y establecer la correlación entre estas dos variables. La muestra se compuso por estudiantes universitarios de la Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad de Granada (n = 385), con edades comprendidas entre los 18 y 46 años (M = 24,08; DT = 5,00). Se utilizó una metodología cuantitativa aplicando dos escalas estandarizadas internacionalmente. Los hallazgos del estudio confirmaron un grado medio-alto en la adicción al smartphone, la influencia del tiempo de uso en la adicción al smartphone y la edad y la titulación académica como factores influyentes en la autoestima. Por otro lado, el modelo de ecuación estructural mostró una correlación negativa entre la adicción al smartphone y la autoestima. Finalmente, los datos obtenidos alertan del mal uso que los estudiantes universitarios le están dando a los dispositivos móviles y de la necesidad de implementar medidas para evitar comportamientos adictivos.
Smartphones are the mobile device most used by the population. Its use has intensified in recent years, leading to addictive behaviours among younger people. The objectives of this paper were to evaluate the degree of smartphone addiction, determine the sociodemographic factors that influence addiction and self-esteem, and establish the correlation between these two variables. The sample was made up of university students from the Faculty of Education Sciences of the University of Granada (n = 385), aged between 18 and 46 (M = 24.08; DT = 5.00). A quantitative methodology was used applying two internationally standardized scales. The study findings confirmed a medium-high degree in smartphone addiction, the influence of usage time on smartphone addiction and age and academic degree as factors influencing self-esteem. On the other hand, the structural equation model showed a negative correlation between smartphone addiction and self-esteem. Finally, the data obtained warns of the misuse that university students are giving to mobile devices and the need to implement measures to prevent addictive behaviour.
Primary author: Romero Rodríguez, José María
Aznar Díaz, Inmaculada
Collection: RED: revista de educación a distancia, N. 60, 2019
URI: http://hdl.handle.net/10201/77008
DOI: http://dx.doi.org/10.6018/red/60/08
Document type: info:eu-repo/semantics/article
Number of pages / Extensions: 12
Rights: info:eu-repo/semantics/openAccess
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
Appears in Collections:2019, N. 60

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
03_RED_N60_2019.pdf359,07 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons