Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10201/75862

Title: Síndrome de Burnout y variables sociodemográficas en docentes de una universidad privada de Lima
Other Titles: Burnout Syndrome and Socio-demographic Variables in Teachers from a Private University in Lima
Issue Date: 2018
Publisher: Universidad de Murcia
ISSN: 0212-4068
Related subjects: CDU::3 - Ciencias sociales::37 - Educación. Enseñanza. Formación. Tiempo libre
Keywords: Estrés
Gestión del centro de enseñanza
Profesión docente
Condiciones de trabajo del profesor
Psicología social
Salud mental
Stress
School management
Teaching profession
Working conditions of teachers
Social psychology
Mental health
Abstract: El objetivo principal de la presente investigación fue determinar las diferencias entre los componentes del síndrome de burnout en docentes de una universidad privada de Lima según variables sociodemográficas. Para ello, se utilizó un diseño de investigación descriptivo comparativo. También, debido a que no se aplicó muestreo, se abarcó a una población total compuesta por 260 docentes de Humanidades de dicha institución educativa, quienes dictan cursos de Lenguaje, de Investigación, Ética y Ciudadanía, y Taller de Creatividad. Además, se utilizó como instrumentos de medición la adaptación del Inventario Burnout de Maslach y una ficha sociodemográfica para docentes universitarios. A partir del procesamiento y análisis estadístico de los datos obtenidos, se halló lo siguiente: existen diferencias significativas de cansancio emocional según sexo y turno de dictado; asimismo, de realización personal según edad, estado civil, especialidad, máximo nivel de estudios alcanzado y años de experiencia docente; entre otros resultados. Además, se corroboró o refutó algunos resultados de investi- gaciones previas, especialmente, en relación con las variables sexo, edad, estado civil, nivel de estudios y turno de dictado. También, a partir de este trabajo, se identificó que el lugar de estudios de pregrado, la especialidad y los años de experiencia, aspectos no estudiados a profundidad en los antecedentes de estudio, podrían resultar variables asociadas a algunos componentes del burnout. Finalmente, además de las diferencias significativas mencionadas, se concluyó que existen niveles medios de cansancio emocional, despersonalización, distorsión del entorno laboral, realización personal y realización laboral en los docentes que conformaron la muestra de estudio.
The main objective of this research was to determine the differences among the components of burnout in professors from a private university in Lima according to socio-demographic variables. With this aim in mind, a comparative descriptive research design was used. Also, a specific sample quota was not applied. We collected a total population composed of 260 professors of humanities at said educational institution who teach the following courses: Language, Research, Ethics and Citizenship and Creativity Workshop. In addition, we used the Maslach Burnout Inventory Adaptation and a socio-demographic record handout for university professors as measuring instruments. Finally, from the processing and statistical analysis of the data obtained, we found the following: there are significant differences in the levels of emotional exhaustion by sex and class schedule; also, personal fulfillment according to age, marital status, specialty, highest level of educational attainment and years of teaching experience, among other results. Some results of previous research were corroborated or refuted, especially in relation to the variables sex, age, marital status, level of education and class schedule. Also, from this research, it was identified that the place of undergraduate studies, specialty and years of teaching experience, aspects not studied in depth in the previous studies, could be variables associated with some components of burnout. Finally, in addition to the significant differences mentioned, it was concluded that there are average levels of emotional exhaustion, depersonalization, distortion of the work environment, personal and professional fulfillment in the teachers who formed the study sample.
Primary author: Rodríguez Flores, Eduar Antonio
Sánchez Trujillo, María de los Ángeles
Collection: RIE - Revista de Investigación Educativa, V. 36, N. 2, 2018
URI: http://hdl.handle.net/10201/75862
Document type: info:eu-repo/semantics/article
Number of pages / Extensions: 20
Rights: info:eu-repo/semantics/openAccess
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
Geographic Materia: Perú
Appears in Collections:Vol.36, Nº 2 (2018)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
10_RIE_V36_N2_2018.pdf1,07 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons