Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10201/73381

Title: Assessing teacher leadership in physical education: the Spanish version of the transfor- mational teaching questionnaire
Issue Date: 2018
Publisher: Universidad de Murcia
ISSN: 16952294
Related subjects: 159.9(05)
Keywords: Transformational leadership theory; transformational teaching; physical education; scale adaptation; adolescents.
Abstract: Desde la teoría del liderazgo transformacional, en este estudio se traduce y analizan las propiedades psicométricas de la versión española del Cuestionario de Enseñanza Transformacional (TTQ). Un total de 2107 adolescentes (997 hombres y 1110 mujeres) de 82 institu- tos de secundaria participaron voluntariamente en la investigación. En el estudio 1 (n = 1066), el análisis factorial exploratorio informó de una solución unifactorial. En el estudio 2 (n = 1041), los análisis factoriales confirmatorios mostraron índices de ajuste adecuados, replicándose la es- tructura de cuatro factores de la enseñanza transformacional con un factor de segundo orden hallada con adolescentes canadienses. La consistencia in- terna de las subescalas y de la escala total fue adecuada. Se confirmaron las relaciones hipotetizadas con otras variables y se obtuvo evidencia de la in- varianza factorial por género. El estudio ofrece evidencia de la validación cross-cultural del TTQ, un cuestionario diseñado para evaluar la percepción que tienen los estudiantes de las conductas de sus profesores desde la perspectiva de la teoría del lide- razgo transformacional. Los resultados sugieren que la versión española del TTQ puede ser utilizada para evaluar la enseñanza transformacional en las clases de educación física en adolescentes españoles.
Drawing from the transformational leadership theory, this study aims to translate and analyse the psychometric properties of a Spanish ver- sion of the Transformational Teaching Questionnaire (TTQ). A cohort sample of 2107 adolescents (997 males and 1110 females) from 82 secondary schools voluntarily participated in the research. In Study 1 (n = 1066), the exploratory factor analysis informed a one- factor solution. In Study 2 (n = 1041), the confirmatory factor analysis showed the single-factor and the four-factor models showed satisfactory and adequate goodness of fit indices, respectively. Confirmatory factor analysis demonstrated that the four-factor structure of transformational teaching with a high second-order factor, previously found in Canadian adolescents, was replicated in this study. Internal consistency was high in all subscales and in the total scale. The expected pattern of significant rela- tionships with other variables was supported, and evidence of measure- ment invariance across gender groups was obtained. This study provides evidence for the cross-cultural validation of the TTQ, a questionnaire designed to assess students’ perceptions of their teachers’ behaviours from the perspective of transformational leadership theory. These findings suggested that the Spanish version of TTQ would be useful for assessing transformational teaching in Spanish adolescents in physical education classes.
Primary author: Álvarez, Octavio
Tomás, Inés
Estevan, Isaac
Molina-García, Javier
Queralt, Ana
Castillo, Isabel
URI: http://hdl.handle.net/10201/73381
Document type: info:eu-repo/semantics/article
Number of pages / Extensions: 7.
Rights: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:Vol. 34, Nº 2 (2018)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
291711-Article Text-1112231-1-10-20180328.pdf312,65 kBAdobe PDFView/Open


Items in Digitum are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.