Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10201/73224

Title: Mindfulness and psychotic experiences in college students
Issue Date: 2018
Publisher: Universidad de Murcia
ISSN: 16952294
Related subjects: 159.9(05)
Keywords: Psychotic experiences; mindfulness; hallucinations; delusional ideation.
Abstract: El estudio de la relación entre experiencias psicóticas y mindfulness en la población general se asocia con la investigación de facto- res de riesgo y protección frente al desarrollo de un trastorno psicótico. Con este estudio se pretende examinar la presencia de experiencias psicóti- cas en una muestra de estudiantes universitarios y sus diferencias según el sexo, así como analizar la relación predictiva y discriminante de mindful- ness con estas experiencias. Los participantes fueron 526 estudiantes uni- versitarios (72.8% mujeres) con una media de edad de 21.39 años (DT = 3.53). Los resultados mostraron la presencia de experiencias psicóticas con diferentes niveles de intensidad, diferencias según el sexo en las mismas, y una relación inversa entre mindfulness y las experiencias psicóticas, y se encontró que las personas con altas puntuaciones en experiencias psicóti- cas contaron con menores puntuaciones en mindfulness. Estos resultados suponen que mindfulness puede ser un factor de protección en la experi- mentación de experiencias psicóticas y su entrenamiento puede ser útil pa- ra implementación y desarrollo de programas preventivos y de intervención precoz en grupos de riesgo en población general y clínica
The study of the relation between psychotic experiences and mindfulness in the general population is linked to research into factors of risk and protection against the development of a psychotic disorder. This study looks into the presence of psychotic experiences in a sample of uni- versity students and whether there is any variation according to gender. It also analyzes the predictive and discriminant relation of mindfulness with these experiences. The sample consisted of 526 university students (72.8% women) with a mean age of 21.39 years (SD = 3.53). The results showed the presence of psychotic experiences with differing levels of intensity, with variations according to gender, and an inverse relationship between mindfulness and psychotic experiences. Results indicated that students with high scores in psychotic experiences had lower scores in mindfulness. Our findings imply that mindfulness may be a factor of protection against psychotic experiences and its training may have a role to play in the devel- opment and implementation of preventive and early intervention pro- grams in risk groups in the general and clinical population.
Primary author: Palacios-García, Virginia
León-del-Barco, Benito
Mendo-Lázaro, Santiago
Saavedra-Macías, Javier
Felipe-Castaño, Elena
URI: http://hdl.handle.net/10201/73224
Document type: info:eu-repo/semantics/article
Number of pages / Extensions: 8.
Rights: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:Vol. 34, Nº 2 (2018)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
290171-Article Text-1112031-1-10-20180327.pdf313,52 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in Digitum are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.