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dc.contributor.authorMarco Fondevila, Miguel-
dc.contributor.authorMoneva, José M.-
dc.contributor.authorScarpellini, Sabina-
dc.date.accessioned2019-03-28T15:25:19Z-
dc.date.available2019-03-28T15:25:19Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.citationRevista de Contabilidad - Spanish Accounting Review, V. 22, N. 1, 2019es
dc.identifier.issn1988-4672-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10201/68659-
dc.description.abstractThe actual drivers of companies’ environmental disclosure have been widely studied and yet with no con-clusive results. Most literature looks for the link between environmental performance and environmentaldisclosure, as reflection of the company instrumental or normative approach to sustainability. However,over the last decade, a growing number of companies are joining the ranks of eco-innovation, focusingtheir strategy on environmental innovation, and paving the way for new approaches to environmental dis-closure.The main objective of this paper is to assess if eco-innovation in companies can be acting as a non-intendeddriver to disclosure of environmental reporting, in connection to the Resources Based View theory, and thesearch for competitive advantage. An extensive research has been undertaken with Spanish eco-innovativecompanies, evaluating their environmental disclosure standards from a two-fold perspective: managers’perception and public available environmental reporting.The findings bring in interesting implications about the mismatch between managers’ perception of theirenvironmental disclosure and accounting standards, and the actual disclosure of environmental reportingmade available to their stakeholders. Within the studied sample, eco-innovation appears to be a driverfor environmental disclosure from an inside-out approach encompassed in the RBV theory, where environ-mental information is primarily meant for managerial purposes and only secondarily to inform stakeholders.es
dc.description.abstractLos impulsores reales de la divulgación ambiental de las empresas han sido ampliamente estudiados y, sinembargo, sin resultados concluyentes. La mayoría de la literatura busca el vínculo entre el desempeñoambiental y la divulgación ambiental, como reflejo del enfoque instrumental o normativo de la compañíahacia la sostenibilidad. Sin embargo, durante la última década, un número creciente de compañías se estánuniendo a las filas de la ecoinnovación, enfocando su estrategia en la innovación ambiental y allanando elcamino para nuevos enfoques para la divulgación ambiental.El objetivo principal de este documento es evaluar si la ecoinnovación en las empresas puede actuar comoun impulsor no intencionado de la divulgación de informes ambientales, en relación con la teoría de laVista basada en los recursos y la búsqueda de una ventaja competitiva. Se ha llevado a cabo una extensainvestigación con empresas ecoinnovadoras españolas, evaluando sus estándares de divulgación ambientaldesde una doble perspectiva: la percepción de los administradores y la información ambiental disponibleal público.Los hallazgos traen implicaciones interesantes sobre el desajuste entre la percepción de los gerentes sobresu divulgación ambiental y sus normas contables, y la divulgación real de los informes ambientales puestosa disposición de sus partes interesadas. Dentro de la muestra estudiada, la ecoinnovación parece ser unimpulsor para la divulgación ambiental desde un enfoque integral incluido en la teoría de la RBV, dondela información ambiental se destina principalmente a fines administrativos y solo de manera secundaria ainformar a los interesados.es
dc.formatapplication/pdfes
dc.format.extent15es
dc.languageenges
dc.relation.ispartofseriesRevista de Contabilidad - Spanish Accounting Review, V. 22, N. 1, 2019-
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses
dc.subjectEnvironmental disclosurees
dc.subjectEnvironmental reportinges
dc.subjectEco-Innovationes
dc.subjectManagers perceptiones
dc.subjectResources Based View (RBV)es
dc.subjectDivulgación ambientales
dc.subjectInformes ambientaleses
dc.subjectEco-innovaciónes
dc.subjectPercepción de los gerenteses
dc.subjectVista Basada en Recursos (RBV)es
dc.titleEnvironmental disclosure and Eco-innovation interrelation. The case of Spanish firmses
dc.title.alternativeDivulgación ambiental y la interrelación de la ecoinnovación. El caso de las empresas españolas-
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees
Aparece en las colecciones:2019, V. 22 N. 1

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