Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10201/67580

Title: Insuficiente adherencia al ejercicio físico de universitarios. Una revisión sistemática
Other Titles: Insufficient adherence to the physical exercise of university students. A systematic review
Issue Date: 2019
Publisher: Murcia: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia
Citation: Sportk: revista euroamericana de ciencias del deporte, Vol. 8, nº 1 (2019)
ISSN: 2254-4070
2340-8812
Related subjects: CDU::7 Bellas artes::79 - Diversiones. Espectáculos. Cine. Teatro. Danza. Juegos.Deportes
Keywords: Hábitos
Actividad física
Habits
Physical activity
Abstract: El sedentarismo se constituye como uno de los principales pro- blemas para la salud de la población mundial del siglo XXI. Debido a las características socioculturales que presentan los estudiantes universitarios, resulta una población idónea para el estudio y fomento de actividad física (AF). El objetivo principal de la presente revisión sistemática es dar una visión general sobre la adherencia a la práctica de AF entre la población universitaria, así como de los programas de intervención dirigidos a fomen- tar dicha práctica, desde el año 2007 hasta nuestros días. La metodología utilizada ha estado dirigida por la declaración PRISMA. Como principales conclusiones, el 100% de los estudios de la primera selección sostienen la urgente necesidad de la creación e implementación de programas de inter- vención dirigidos a fomentar la práctica de AF entre estudiantes universi- tarios. Finalmente, la mayoría de los programas de intervención estudiados consiguen incrementar la adherencia a la práctica de AF.
ABSTRACT: A sedentary lifestyle is one of the main problems for the health of the world population of the 21st century. Due to the sociocultural cha- racteristics presented by university students, it is a suitable population for the study and promotion of physical activity (PA). The main aim of the present systematic review is to give a general view on the adherence to the practice of PA among the university population, as well as intervention pro- grams aimed at promoting this practice, from 2007 to the present day. The methodology used has been guided by the PRISMA statement. As main conclusion, 100% of the studies of the first selection support the urgent need for the creation and implementation of intervention programs aimed at promoting the practice of PA among university students. Finally, the intervention programs studied obtained good results, achieving in most of them an increase in the adherence to the practice of PA of the population studied.
Primary author: Moreno Arrebola, Rubén
Puertas-Molero, Pilar
Castañeda Vázquez, Carolina
Castro-Sánchez, Manuel
URI: http://hdl.handle.net/10201/67580
Document type: info:eu-repo/semantics/article
Number of pages / Extensions: 11
Rights: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:Vol 8, Nº 1 (2019)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Moreno.pdf255,44 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons