Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10201/65079

Title: Ciudadanía y memoria histórica en la enseñanza de la historia: análisis de la metodología didáctica en un estudio de caso en ESO
Other Titles: Citizenship and memory in history teaching: analisys of the didactic methodology in a case study in ESO
Issue Date: 2016
Publisher: Universidad de Murcia
ISSN: 0212-4068
Related subjects: CDU::3 - Ciencias sociales::37 - Educación. Enseñanza. Formación. Tiempo libre
Keywords: Enseñanza de la historia
Educación para la ciudadanía
Memoria histórica
Metodología didáctica
Teaching of history
Citizenship education
Historical memory
Didactical methodology
Abstract: Mediante un estudio de caso, analizamos cómo se enseña ciudadanía y las dimensiones de la memoria en una clase de Geografía e Historia de 4o de ESO. Para ello, con el apoyo del programa de análisis cualitativo “Atlas ti”, se lleva a cabo una categorización de las informa- ciones transcritas de la entrevista de concepciones al docente, del registro de audio sobre el desarrollo de las clases, del material curricular utilizado como guía principal en el aula, de los cuestionarios de percepción discente y de la entrevista final de reflexión docente. Con estas cinco fuentes de información se realiza una doble triangulación para contrastar las interpretaciones del docente, el investigador y los estudiantes. El caso de estudio potencia el debate en el aula y da una importancia destacada a la memoria histórica, estableciendo un vínculo intenso entre el recuerdo de terceras personas y la enseñanza de la Historia.
Using the Study Case method, we analyze how both, the concept of citizenship and the different dimensions of memory, are taught in the fourth course of Secondary Education, concretely within the subject of Geography and History. With the support of the qualitative analysis program Atlas.ti, we carry out a categorization of the information transcribed from the interview given to the teacher on his previous concepts on this issue. Furthermore, we analyze the audio transcription of the recorded classes, the curricular material used as principal guide in class, the questionnaires given to the students on their perception of the classes, and the final interview with the teacher feedback on the same classes. Taking as basis these five sources of information, we carry out a double triangulation in order to contrast the interpretations of the teacher, the researcher, and the students. The Study Case enhances classroom discussion and gives a prominent role to historical memory, establishing an strong bond between the rememberances of the people involved in certain historical situations and the teaching of History.
Primary author: Delgado-Algarra, Emilio José
Estepa-Giménez, Jesús
URI: http://hdl.handle.net/10201/65079
Document type: info:eu-repo/semantics/article
Number of pages / Extensions: 14
Rights: info:eu-repo/semantics/openAccess
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
Appears in Collections:Vol.34, Nº 2 (2016)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
224891-Texto del artículo-901011-1-10-20160524.pdf1,28 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons