Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10201/64300

Title: Fundamentos psicoanalíticos en la filmografía sonora de Fritz Lang
Issue Date: 19-Nov-2018
Date of creation: 16-Nov-2018
Publisher: Universidad de Murcia
Related subjects: CDU::1 - Filosofía y psicología::159.9 - Psicología
Keywords: Cinematografía
Psiquiatría
Psicoanálisis
Abstract: La presente investigación tiene como objetivos principales: - Analizar el Cine como fenómeno histórico contemporáneo, así como la inserción intencionada de la explicación psicodinámica en la filmografía sonora de Fritz Lang. - Interpretar el discurso de los guiones y de los fotogramas en la filmografía sonora de Fritz Lang, desde la hermenéutica de lo fáctico, y la iconología panofskiana, con el fin de constatar su pertinencia científica. • METODOLOGÍA: Para el estudio de tales objetivos, escogimos los films sonoros de Fritz Lang – 27; todos, excepto “Liliom” -, transcribimos los diálogos que tenían relación con la temática del Psicoanálisis, al mismo tiempo que seleccionamos los fotogramas correspondientes a las escenas, con el objeto de realizar un análisis hermenéutico de los diálogos-guiones y un análisis iconológico-iconográfico de los fotogramas. Con este fin, elaboramos una categorización ad hoc., atendiendo a seis núcleos vertebrales que recogen un amplio espectro de los distintos fundamentos psicodinámicos relevantes en este estudio, a saber: presencia de psicopatología; conflicto y trauma psíquico; inconsciente y elementos simbólicos; mecanismos de defensa, actividad onírica; sexualidad y Complejo de Edipo/Electra. • CONCLUSIONES: Tras el pertinente tratamiento de los datos y la interpretación de los resultados arrojados, podemos concluir, entre otras, que: - Fritz Lang mostró, de manera reiterada, su profundo interés por el Psicoanálisis, refiriéndose a él de distintas maneras, mediante el uso de multitud de frases en entrevistas y conferencias al respecto. Se destacan, en mayor grado, las mantenidas con Bogdanovich (1965), Godard (1965) y Friednik (1975), en las que subraya su conocimiento sobre este. - La filmografía sonora de Fritz Lang, arroja la presencia e intención de, al menos, una de las categorías psicoanalíticas explicitadas en la totalidad de los films estudiados, siendo la más representada la categoría de “Sexualidad y Complejo de Edipo/Electra”, que aparece en todos los films. La película que resultó mostrar una representación más fidedigna de los contenidos psicodinámicos de interés fue “Perversidad”, con la inclusión de todos ellos. - El director de Cine Fritz Lang, incluyó, mostró y tomó en consideración elementos de carácter psicoanalítico en la dirección de sus diferentes films sonoros. La mayor parte de los elementos observados y analizados, requieren de un estudio y aprendizaje previos que, difícilmente, pueden ser realizados bajo condiciones casuales. Este hecho, junto a su sostenido y público interés por la corriente del Psicoanálisis, lleva a concluir que existe intencionalidad e inclusión manifiestas de fundamentación psicoanalítica en su filmografía sonora. • AIMS: This research mainly aims at: - Analyzing Cinema as a contemporary historical phenomenon, as well as the intentioned inclusion of the psychodynamic explanation in Fritz Lang’s sound films. - Interpreting the discourse of scripts and frames in Fritz Lang’s sound films, from the hermeneutics of facticity and Panofsky’s iconology, in order to verify its scientific relevance. • METHODOLOGY: For the study of such aims, Fritz Lang’s 27 sound films were selected (all of them except from Liliom), and the dialogues related to the theme of Psycoanalysis were transcribed at the same time than the frames corresponding to the scenes were selected, with the aim of performing an hermeneutic analysis of the dialogues- scripts and an iconological-iconographic analysis of the frames. With this purpose in mind, an ad hoc categorization was prepared, taking into account six vertebral nuclei that gather a wide spectrum of the different psychodynamic foundations relevant in this study, namely: presence of psychopathology; conflict and psychic trauma, unconscious and symbolic elements, defense mechanisms, oniric activity; sexuality and Oedipus/Electra complex. • CONCLUSIONS: After the corresponding treatment of data and the interpretation of results, the conclusions are, amongst others, that: - Fritz Lang repeatedly showed his deep interest in Psychoanalysis, referring to it in different ways, through the use of a multitude of phrases in interviews and conferences on the subject. To a greater extent, those ones held with Bogdanovich (1965), Godard (1965) and Friednik (1975) are highlighted, in which he underlines his knowledge about this subject . - Fritz Lang's sound films show the presence and intention of at least one of the explicit psychoanalytic categories in all the films studied, the most represented being the category of "Sexuality and Oedipus/Electra Complex", which appears in all the films. The film that turned out to show a more reliable representation of the psychodynamic contents of interest was Perversity, with the inclusion of all of them. - The film director Fritz Lang included, showed and took into consideration psychoanalytic elements in the direction of his different sound films. Most of the observed and analyzed elements require a previous study and learning that, hardly, can be carried out under casual conditions. This fact, together with his sustained and public interest in the current of Psychoanalysis, leads to the conclusion that there is a clear intentionality and inclusion of psychoanalytic foundations in his sound films.
Primary author: Castiello Munuera, Álvaro Corsino
Director: Nieto Munuera, Joaquín
Hernández Conesa, Juana María
Faculty / Departments / Services: Escuela Internacional de Doctorado
Published in: Proyecto de investigación:
URI: http://hdl.handle.net/10201/64300
Document type: info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
Number of pages / Extensions: 648
Rights: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:Ciencias de la Salud

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Álvaro Corsino Castiello Munuera Tesis Doctoral.pdf37 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons