Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10201/60364

Title: Periferia, evasión y desengaño: Hacia una poética inicial de Pablo García Casado
Issue Date: 17-Jul-2018
Date of creation: 2018
ISSN: 1577-6921
Related subjects: CDU::8- Lingüística y literatura
Keywords: Pablo García Casado
Poesía española contemporánea
Nuevos realismos
Realismo minimalista
Spanish Contemporary Poetry
New Realisms
Minimalist Realism
Abstract: La poesía de Pablo García Casado (Córdoba, 1972) se origina próxima a tendencias como la poesía de la experiencia, la literatura comprometida o el realismo sucio. No obstante, desde su primera obra, Las afueras (1997), el autor se desmarca de estas corrientes al presentar en su poesía una voz desubjetivizada que se aleja de los espacios poéticos comunes: observa todo lo que le rodea con una mirada oblicua de la realidad que contribuye a ofrecer nuevos puntos de vista. En este artículo propongo tres rasgos distintivos para entender su obra: periferia, evasión y desengaño. Estas nociones quedan plasmadas en los textos mediante la incorporación de lo que denomino realismo minimalista; un realismo con el que el autor explora otras posibilidades expresivas y se adentra en los territorios no poéticos, con el fin de convertir en poesía lo que está fuera de ella.
Pablo García Casado’s poetry (Cordoba, 1972) originated around trends such as poetry of experience, engaged literature, and dirty realism. However, since his first work Las Afueras (1997), he abandoned these tendencies in order to introduce a desubjectivized voice that shifts away from common poetic spaces. García Casado observed reality with an oblique look that allowed for the reconfiguration of new points of view. In this paper, I propose three distinctive features to understand his work: periphery, evasion, and disenchantment. These notions, in fact, are embodied in the text by incorporating what I tentatively call minimalist realism. Through it, the poet explores new ways of expression and delves into non-poetic territories; thereby turning into poetry what remains outside of it.
Primary author: Moyano Casiano, Félix
Collection: Tonos digital, Nº35 (2018)
URI: http://hdl.handle.net/10201/60364
Document type: info:eu-repo/semantics/article
Number of pages / Extensions: 22
Rights: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:Nº 35, 2018

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
1981-5611-1-PB-1.pdf177,07 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons