Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10201/56312

Title: Indicadores de género presupuestarios : el estado de gastos del presupuesto de la UMU
Issue Date: 21-Feb-2018
Date of creation: 23-Nov-2017
Publisher: Universidad de Murcia
Related subjects: CDU::3 - Ciencias sociales::33 - Economía::336 - Finanzas. Banca. Moneda. Bolsa
CDU::3 - Ciencias sociales::37 - Educación. Enseñanza. Formación. Tiempo libre::378 - Enseñanza superior. Universidades
Keywords: Universidad de Murcia
Presupuesto
Abstract: Nuestro estudio constituye un ejercicio de investigación que aporta la metodología para implementar el mainstreaming presupuestario o gender budgeting como herramienta de trabajo de las Administraciones Públicas en las políticas de igualdad de género y, más concretamente en la Universidad de Murcia, UMU. Esta herramienta fusiona dos elementos como son, las políticas de igualdad de género y las técnicas presupuestarias, en una misma corriente de trabajo. En nuestro estudio, ya que no es posible abarcar un campo de trabajo tan amplio, trabajaremos únicamente sobre el estado de gastos del presupuesto, analizando solo los gastos del Personal Docente e Investigador, PDI y los Órganos de Gobierno de la UMU. El fin de este trabajo consiste en implantar un presupuesto con enfoque de género en la UMU. Lo que conlleva: 1) diseñar unos indicadores de género que permitan analizar tanto la existencia de algún tipo de discriminación en la UMU, como la evaluación de los mismos; 2) analizar el estado de gastos presupuestarios de la UMU en relación con el PDI y los órganos de gobierno desde una perspectiva de género. La hipótesis planteada trataría de demostrar que ni las políticas de género aplicadas, ni la actividad presupuestaria dentro de la UMU, han solucionado las disparidades entre géneros en la Universidad. Demostrada la hipótesis, nuestro estudio va a proponer la implantación de unos presupuestos con perspectiva de género capaces de corregir estas desigualdades a través del mainstreaming presupuestario de género (MPG). Esto nos lleva a utilizar una metodología con un componente de estudio principalmente cuantitativo según los datos solicitados a la Unidad para la Igualdad de la UMU, que permita fijar unos indicadores eficaces para detectar las desigualdades entre géneros, en relación parámetros tales como: brecha salarial, menor funcionarización, representación en órganos de gobierno, producción investigadora, etc. Dado que no siempre se va a poder medir cuantitativamente la discriminación, algunos indicadores serán de tipo cualitativos para la valoración de: lenguaje no sexista, acoso laboral, diseño de espacios, entre otros, de ahí que utilizaremos en algunos supuestos, una metodología mixta. Finalmente como aportación principal de nuestro trabajo, metodológicamente se han establecido un total de 80 Indicadores de género, y de 90 acciones correctoras acompañadas de una serie de medidas presupuestarias para implantar el MPG en la UMU. Los indicadores, y las acciones correctoras y medidas presupuestarias, han sido organizados por ámbitos de actuación, donde los 8 primeros tienen características netamente cuantitativas, y en el ámbito 9 se han planteado unos indicadores cualitativos para contemplar estos posibles aspectos. A la hora de presentar estos indicadores por cada ámbito de actuación se han incluido también, los objetivos a cumplir, la fuente de información, el tipo de indicador (cualitativo o cuantitativo), y los parámetros de equilibrio. De este modo los indicadores de género, han de servir a la hora de presupuestar para detectar las necesidades en igualdad, ya sea para establecer los objetivos a alcanzar en los distintos programas presupuestarios, como para emprender otro tipo de acciones correctoras, u cualquier otra medida que trate de implantar la transversalidad de género en todo el presupuesto. Se puede concluir con este estudio, que en la UMU se da tanto segregación de tipo vertical como horizontal según la hipótesis inicial, existiendo esta de modo sistematizado en determinada áreas de conocimiento coincidentes con la extrapolación de la situación androcéntrica de la sociedad. Dada la menor presencia de la mujer en determinados puestos de dirección y control, la menor funcionarización de los puestos de trabajo, así como del menor reconocimiento de trayectoria profesional, entre otros. Tras el análisis del estado de gastos del presupuesto de la UMU, concluimos: a.- Que la unidad de gastos de la Gerencia, está excesivamente concentrada en cuanto a la gestión de toma de decisiones del presupuesto en general. b.- El Programa presupuestario “422D Enseñanza Universitaria” es el que más implicación presupuestaria tiene, dado que da soporte principalmente a los gastos en personal del capítulo 01. Esto implica que a la hora de seleccionar un programa de trabajo prioritario para introducir las políticas de género en la UMU, este sería el más interesante, ya que abarca 65,50% del presupuesto total. c.- Es preciso descentralizar el presupuesto actual de la UMU en Centros de Estudios y Departamentos, para desconcentrar la toma de decisiones presupuestaria, que recae en relación casi exclusiva en la Gerencia de la universidad. d.- No hemos dispuesto de datos estadísticos que nos permitan correlacionar directamente la desigualdad de género en todos los ámbitos y sectores, debido fundamentalmente a: (1) no existe una base de datos estadística que de modo sistematizado trate todos los niveles necesarios para poder estudiar el género dentro de la UMU, y (2) que de los datos solicitado, solo se recibieron algunos. e.- No se pueden realizar más análisis reales sobre la segregación vertical y horizontal en los salarios del PDI sobre el presupuesto, dado que no existe un sistema eficaz e institucionalizado de recogida de datos, incumpliendo la LOIEHM. f.- Si bien se puede incorporar la perspectiva con enfoque de género a los presupuestos por programas, sería más factible instalar la técnica del Presupuesto en Base cero, PB0 en la UMU, de tal modo que cada unidad sea quien se responsabilice de que el gasto finalista sea neutro en género. g.- La UMU incumple el mandato del artículo 20 de la Ley de Igualdad, LOIEMH, ya que debe crear una base de datos y sistema de recogida de datos que posibilite de modo sistematizado el estudio de género. Our study consists of a research project whose intention is to provide the methodology needed to implement the mainstreaming budget or gender budgeting as a tool to be used in the Public Administrations concerning gender equality policies, and more precisely in the University of Murcia, UMU. This tool fuses together two different elements, the gender equality policies and the budgetary techniques, in a common, professional action. In our study, since it is not possible to comprise such a wide field of action, we will discuss specifically the situation of the budgetary spendings, only analyzing the spendings of the Teaching and Researching Staff, (PDI in Spanish), and the former members of the government of the University of Murcia. The ultimate goal of this project consists of implanting a budget with a gender approach at the UMU. This objective involves: 1) Designing certain gender indicators that will allow us to analyze both the hypothetical existence of some degree of discrimination at the UMU, and the evaluation of the mentioned indicators; 2) Analyzing the current situation of the UMU´s budgetary spendings related to the PDI and its own government from a gender-based standpoint. The proposed hypothesis would intend to demonstrate that neither the previously-applied gender policies, nor the budgetary activity, have solved the gender disparities that take place at the University. Once proved this hypothesis true, our study will also propose the pass and introduction of new budgets with a gender perspective which will be able to fix these inequalities through the use of the gender budgetary mainstreaming (MPG in Spanish). This situation makes us able to use a methodology which includes a mainly-quantitative component of study in compliance with the data provided by the UMU´s Unit for Equality, which makes one able to establish effective indicators in order to detect the gender inequalities present in determined areas, such as: wage gap, lesser representation amongst public service jobs, Government positions, research production, etc. Because of the fact that not always will be possible to quantitatively measure discrimination, some indicators will therefore be qualitative in order to assay: non-sexist language, laboral harassment, spatial design, and some others; hence our use, in some cases, of a mixed methodology. Finally, as the main contribution to our project, a total of 80 gender indicators and 90 corrective actions together with a series of budgetary measures have been methodologically established in order to introduce the MPG in the UMU. The indicators, as well as the corrective actions and the budgetary measures, have been classified into areas of action, in which the first 8 have merely quantitative characteristics, and in the field 9 some qualitative indicators have been considered so we could analyze these possible aspects. When presenting these indicators in their respective area of action, other factors such as the objectives aspired to fulfill, the sources of information, the type of indicator (either qualitative or quantitative), and the parameters of balance; have been included as well. This way, the gender indicators must serve to detect the needs regarding equality when determining the budget, either to establish the ultimate objectives of the different budgetary programs, develop other kind of corrective actions, or any other measure that intends to install gender transversality in the budget as a whole. It can be affirmed with this study that, at the UMU, both vertical and horizontal segregation are present, in concordance with the initial hypothesis. This segregation exists in a systematic way in certain academic fields that coincide with the extrapolation of society´s androcentricity, given by woman´s smaller presence in positions of power, lower numbers of female civil servants, as well as the inferior acknowledgement of their professional career, amongst others. After analyzing the state of the UMU´s budgetary expenditures, it can be concluded: a.- That the unit of spendings of the Directory is excessively centralized when it comes to the process of making decisions over the budget in general. b.- The budgetary program “University Education 422D” is the one that has the most relevant repercussion over the budget, since it mainly supports the spendings of the staff mentioned in Chapter 01. This implies that, when it comes time to select an outstanding program to introduce gender policies at the UMU, this would be the most interesting one to take into consideration, since it encompasses 65.50% of the total budget. c.- It is crucial to decentralize the UMU´s current budget into Study Centers and Departments, in order to open the participation on the decision making process concerning the budget, which nowadays is almost exclusively controlled by the University Directory. d.- We have not been able to collect statistical data that would allow us to directly correlate gender inequality in every area and field, principally because of the following reasons: 1) There is no statistic data base that discusses every single one of the levels needed to study gender in a structured way inside the UMU; 2) Of the requested data, only part of them were received. e.- It is not possible to carry out any more real analysis regarding vertical and horizontal segregation found in PDI´s wages in relation to the budget, since there is no effective, institutionalized system through which collect the data, contrary to what is established by the LOIEHM. f.- Although it is possible to incorporate the gender-focused perspective to the budgets by programs, it would be more feasible to instal the technique known as Zero-Based Budget, (PBO in Spanish) at the UMU, in a way that each separate unit would be responsible to guarantee that the final spending will be gender-neutral. g.- The UMU does not follow the command that appears on the article nº20 of the Law of Equality, LOIEMH, which states that the institution must create a data base and a system in charge of collecting those data, in order to make possible the systematic study of gender.
Primary author: Parra Ibáñez, Pedro
Director: Alarcón García, Gloria
Faculty / Departments / Services: Facultad de Economía y Empresa
Published in: Proyecto de investigación:
URI: http://hdl.handle.net/10201/56312
Document type: info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
Number of pages / Extensions: 368
Rights: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:Ciencias Sociales y Jurídicas

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Tesis_Pedro_Parra_Ibañez_77510706Q.pdf7,81 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons